La Generació Z (nascuda entre 1995 i 2005) és coneguda per la seva creativitat, les seves habilitats tecnològiques i el seu desig –o això diuen almenys determinats estudis- "de contribuir al món laboral d'una manera innovadora i única". Traduït a una manera menys ampul·losa de comunicar, tal voluntat implica una contrapartida que espanta els ocupadors|patrons i complica la inserció laboral dels qui s'identifiquen amb aquesta inquietant Z: el temps mitjà de permanència en una ocupació|ús és molt curt. En un context de mobilitat laboral – la Fundació d'Estudis d'Economia Aplicada (Fedea) indica que le percentatge d'assalariats que van buscar una altra feina el 2023 es va situar en màxims històrics dels últims 20 anys ens alerta d'un fet: retenir el talent és difícil i fer-ho en el futur ho serà més. Com seduir llavors els empleats més joves perquè no marxin? Oferint-los una sèrie d'elements diferencials que, moltes vegades, tenen poc a veure amb el salari.

 

Aprenentatge constant i desenvolupament professional

La Generació Z ha crescut amb accés ainformación instantània a través d'internet i les xarxes socials. Estan acostumats a aprendre de forma autodidacta i a adaptar-se ràpidament a noves tecnologies i tendències en la seva vida personal i això es trasllada també a l'entorn laboral. A diferència de generacions anteriors que podrien haver-se quedat en un treball|feina durant dècades, la Generació Z tendeix a ser més mòbil en la seva carrera|cursa i està interessada en desenvolupar habilitats transferibles que els permetin avançar en diferents rols i sectors.

Sentit de propòsit i competitivitat

Aquesta generació tendeix a valorar el propòsit i l'impacte social en el seu treball|feina. Busquen empreses que ofereixin oportunitats per créixer i contribuir de manera significativa, i veuen la formació com una manera de millorar les seves habilitats per fer-ho. Amb un mercat laboral cada vegada més competitiu i la creixent automatització de treballs|feines, la Generació Z reconeix la importància de mantenir-se rellevant i actualitzada en les seves habilitats per tenir assegurat el sentiment de valor i ser part de l'empresa. En aquest context, cada vegada són més les empreses que han adoptat una cultura d'aprenentatge continu i desenvolupament professional com a part de la seva estratègia per atreure i retenir talent jove. Les entitats que ofereixen programes de formació i desenvolupament tenen més probabilitats d'atreure a la Generació Z que d'altres.

El resum és clar: aquests joves professionals tenen el potencial de convertir-se en líders i experts dels seus camps, però les empreses han d'entendre que es tracta d'una generació autodidacta i, per això, han de començar a donar valor a trets com la independència, l'actitud, la determinació i disciplina d'una massa laboral que ha crescut en un entorn on els graus universitaris ja no són un gran diferenciador.