Les botigues que van conèixer els nostres avis s'assemblen poc o gens als supermercats i grans superfícies que omplen avui els nostres pobles i ciutats. És cert que, encara, perviuen en les trames urbanes comerços que semblen sortits d'una pel·lícula ambientada fa 150 anys, però són els menys. Ben aviat, a més, les botigues que avui coneixem es convertiran en una altra cosa i, potser (qui sap) els supermercats convencionals d'avui ens semblen un dia relíquies d'un temps que enyorarem amb la mateixa intensitat que avui molts enyoren un model comercial (el de mitjans del XX) que, encara que avui es valori tant, tenia també importants carències. Com seran, per tant, les botigues en les que comprarem dins de cinc o deu anys? T'ho expliquem.

 

 

 

Sense caixes i amb menys personal

Els sistemes de pagament sense contacte, l'IA i, també, el comerç electrònic estan revolucionant les experiències de compra. Enquestes recents com la que acaba de realitzar el portal informatiu especialitzat en sistemes de pagament PYMNTS indiquen que un 70% dels consumidors està més disposat a comprar en botigues en les quals n'hi ha prou amb escanejar els articles per pagar. Per això, la botiga del futur oferirà això precisament. Les línies de caixa desapareixeran i els dependents que avui coneixem es convertiran en alguna cosa tal que assessoris especialitzats. No hi haurà cues i la supervisió humana per als pagaments es limitarà al mínim imprescindible. Estem doncs ja a prop de les botigues sense personal? Sí, sens dubte: la teva botiga preferida –també la de proximitat- s'assemblarà en vint anys més a una oficina de banc o un concessionari de cotxes dels d'ara que al comerç al qual estàs acostumat. De fet, és probable que ni tan sols acumulin estoc de productes i que, per veure el que compres, hagis de recórrer a pantalles i simuladors.

IA

Més enllà de sectors en els quals la interacció amb un dependent expert sigui crucial per concretar la decisió de compra, la presència d'assistents humans a les botigues pot arribar a no ser necessària. Avui, els sistemes d'IA i aprenentatge automàtic assistits per càmeres i sensors permeten rastrejar en temps real cada moviment d'un client en un espai comercial. Les dades obtingudes així permeten, també, que aquest mateix client que es rastreja rebi igualment en temps real recomanacions personalitzades a la seva terminal mòbil o el seu rellotge intel·ligent que faran gairebé innecessari disposar a la botiga de massa productes. De fet, ni tan sols hauràs de carregar amb bosses, perquè el que compris arribarà a casa teva des d'un magatzem i gràcies a una empresa de missatgeria. Si sumem aquest fet a una altra dada que facilita PYMENTS (el 60% dels compradors prefereix l'autopagament) queda clar que el model de botiga que coneixem té els dies comptats. I, si res no canvia, els petits comerciants ho tindran encara més difícil.