Dins de tot Catalunya, les comarques de la Catalunya Central –Osona, Berguedà, Solsonès, Moainès, Bages i Anoia- són les que presenten un percentatge més gran de recollida selectiva de tot el Principat. Així, el 2022 es va recollir d’aquesta manera un 57,1% dels residus.

Imagen19
 

Balanç

La dada ha estat presentada aquesta semana pel director de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), Isaac Peraire a la Delegació Territorial del Govern a la Catalunya Central, a Manresa. El percentatge és 1,5 punts superior al 55,6% recollit se manera selectiva dins d’aquest mateix àmbit territorial. Dins de tot l’àrea, les comarques d’Osona, amb un 69,10%, el Berguedà, amb un 67,15%, el Solsonès, amb 62,08% i el Moianès, amb un 61,13%, obtenen resultats per sobre del 60% de recollida selectiva. L’existència de sistemes com el porta a porta en aquestes comarques, amb elevats índexs de recuperació, explica els resultats, considera Peraire.

El futur

Per al director de l’ARC, “els sistemes actuals de recollida ja han arribat al màxim, i el que cal és avançar a sistemes eficients de recollida selectiva, aquesta serà una de les grans apostes de la nova llei catalana de residus que s’està ultimant”. A Catalunya ja hi ha més de 300 municipis amb el sistema porta a porta implantat. Segons les dades estadístiques de l'any 2022, gairebé el 60% dels municipis que van fer recollida porta a porta a Catalunya van superar el 70% de recollida selectiva bruta i més del 90% van superar el 50%. Per Peraire “ara és l’hora de les grans ciutats, des del Govern s’ha donat suport a través de subvencions que permetran el desplegament de sistemes eficients en grans ciutats com Manresa o Mataró”.