Els territoris de muntanya tenen idiosincràsies diferents i, per això, disposen de les seves pròpies xarxes de cooperació en els que els seus sistemes productius, d'innovació i tecnològics es posen en comú. Una d'elles és Euromontana, amb seu a Brussel·les i formada per 70 diferents organitzacions amb seus repartides en una quinzena de països europeus. Aquest any (del 15 al 18 d'octubre), l'entitat celebra el seu congrés biennal a Puigcerdà.

istock 1438316264 2
 

Des del 1953

Euromuntanyesa està vinculada a l'Organització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i l'Alimentació (FAO) i va néixer l'any 1953 en un seminari sobre agricultura de muntanya articulat per aquesta organització internacional. L'any 1995 Euromontana es va constituir com a entitat independent. Euromuntanyesa, amb seu a Brussel·les (Bèlgica), està formada per 70 organitzacions de 15 països europeus i té el seu origen en un seminari sobre agricultura a la muntanya que va organitzar en el 1953 laOrganització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i l'Alimentació (FAO, per les sigles en anglès), encara que es va constituir com a entitat independent el 1995 i, des de de 1998, organitza un congrés europeu com a espai de reflexió sobre el desenvolupament de les àrees muntanyoses, que acostumen a reunir entre 300 i 400 experts, representants d'institucions, agents econòmics i investigadors. L'últim congrés va tenir lloc a Calàbria el 2022, on es va adoptar una declaració amb els principis que haurien de guiar el desenvolupament de les àrees de muntanya europees fins al 2050.

A Catalunya

Aquest any, Puigcerdà serà l'escenari de la tretzena edició del congrés d'Euromontana i l'esdeveniment, expliquen els organitzadors, servirà per "aprofundir en els reptes i les estratègies per incrementar la resiliència, sostenibilitat i prosperitat de l'economia de les àrees de muntanya". Les línies de reflexió seran nou: com incrementar el valor dels productes agrícoles de muntanya, què fer per passar de la matèria primera al processat, com digitalitzar l'economia de muntanya, amb quines accions impulsar l'emprenedoria, les empreses emergents i els empresaris autònoms, de quina manera treballar per a la naturalesa, amb quins elements activar les comunitats de muntanya, com atreure residents i de quina forma depassar les perspectives locals