L'obsolescència programada és un dels pitjors invents de la segona meitat del segle XX: encara que, se suposa, anima el consum, la limitació premeditada de la vida dels electrodomèstics i altres artefactes mecànics o electrònics és una feina perquè una cosa és haver de reposar una bombeta (abans) o un LED (ara) i una altra de molt diferent haver de renovar la nevera o canviar de cotxe cada deu anys o menys. Per no ser, no és ni tan sols sostenible, perquè omple els abocadors de residus de difícil eliminació, però el que hi ha és el que tenim i amb aquests bous ens toca llaurar. Per combatre-la, només queda fiar-nos de les entitats, organitzacions i associacions que, periòdicament, presenten estudis que ens informen sobre les marques més fiables i les que ho són menys. Avui, t'explicarem quins frigorífics, quines rentadores i quin rentaplats són, segons la OCU, els que més duren.
Miele fabrica les rentadores i els rentaplats més fiables
L'estudi elaborat per la OCU ha enquestat 68.000 consumidors de tot Europa incloent al qüestionari que se'ls presentava preguntes sobre durada, fiabilitat i avaries i amb la informació recollida ha elaborat tres rànquings: un per a les rentadores, un altre per als rentaplats i un altre per als frigorífics. En els dos primers, la marca més ben posicionada és Miele, que fabrica lavajillas que aconsegueixen 86 punts sobre 100 en l'escala que mesura la seva fiabilitat. Miele també guanya en la categoria de rentadores, on els seus electrodomèstics aconsegueixen un 90 sobre 100 en la mateixa escala de fiabilitat. Les segones rentadores millors són les Beko (88 punts) i les terceres, les Balay, també amb 88. Si ens fixem en els rentaplats, Siemens, amb 84 punts, és la segona marca més fiable i Bosch, amb 83, és la tercera. D'entre els analitzats, els pitjors rentaplats són els que fabrica Fagor (58 punts) i les pitjors rentadores, les de Teka, amb 67. Els electrodomèstics Miele duren, segons l'estudi, una mitjana de 16 anys.
I els frigorífics?
El podi, si a frigorífics cal referir-se l'ocupen Panasonic (primera marca, amb 88 punts), NEFF (segona, amb 85) i LG (tercera, també amb 85). La pitjor marca és Hisense, amb 67 punts. Sobre el rànquing, això sí, caldria tenir en compte una cosa: Balay, Bosch, Siemens i NEFF són totes elles marques que surten del mateix lloc: les fàbriques del grup BSH que, a Espanya, són a Sevilla, Saragossa, Navarra, Santander i Vitòria. Com pot ser que les marques del mateix grup obtinguin resultats tan diferents? Doncs fàcil: per culpa d'una altra estratègia encara més perversa que la de l'obsolescència programada: la de la segmentació, que permet a una empresa dividir els clients potencials en diferents grups a què envia missatges personalitzats i ofereix productes específics. O sigui, que ens venen el mateix i el vesteixen de diferent manera.