El Black Friday i el Cyber Monday són jornades en què s’anuncien grans descomptes en comerços i en les webs de venda online. Cal tenir en compte, però, tres claus bàsiques per no equivocar-se a l’hora de comprar durant aquests dies:
-
Conèixer bé les nostres necessitats
-
Saber quin preu estem disposats a pagar
-
Tenir informació exacte, clara i suficient del producte
A banda d’aquestes tres regles bàsiques, a continuació, et donem una sèrie de consells perquè coneguis millor els teus drets com a consumidor i perquè acabis comprant el producte que tu vols al millor preu:
-
Abans de comprar és imprescindible fer-se una llista dels productes que desitges, determinar quin preu pots pagar per ells i comparar els seus preus en diferents establiments.
-
Les empreses han de facilitar informació exacte i suficient per prendre una decisió adequada sobre el producte. Ocultar informació important, o donar informació falsa, és una pràctica comercial deslleial.
-
El preu d’una oferta ha d’incloure l’IVA i les despeses d’enviament en cas d’existir. Si hi han costos addicionals, que no es poden determinar abans, el consumidor ha de ser informat adequadament.
-
En els productes rebaixats s’ha d’indicar el preu original o el percentatge de la rebaixa, i la garantia d’aquests no ha de variar respecte als no rebaixats.
-
El temps legal de garantia legal mínima pels productes nous és de 2 anys i per els de segona mà, 12 mesos. Segons la normativa de la UE, els consumidors tenen dret a aquesta garantia, sense cap cost, per totes aquelles compres que s’hagin fet dins la UE, Islàndia, Noruega o Liechtenstein.
-
El venedor està obligat a reparar, substituir, fer descompte o reembolsar l’import de la compra sempre que el producte estigui defectuós, o no es correspongui a l’anunciat. Tot i això, per norma general només es podrà sol·licitar un reemborsament total o parcial si no fora possible reparar-lo o substituir-lo.
-
Les compres online s’han de fer en comerços electrònics segurs, és a dir, en webs que comencin per https. És recomanable realitzar els pagaments amb targeta de crèdit i evitar les transferències bancàries.
-
En el cas que et desdiguis d’una compra feta a través d’Internet, sempre i quan es facin dins l’àmbit econòmic europeu, els consumidors tenen un termini de 14 dies per rescindir el contracte, sense necessitat de justificar el motiu. En aquests casos, el client haurà de realitzar la devolució corresponent i el comerç estarà obligat a tornar la quantitat abonada pel consumidor sense retenir despeses ni cap tipus de penalització. És el que es coneix com a dret de desistiment.Tot i això, existeixen algunes excepcions previstes a la normativa, com per exemple per els bitllets d’avió, entrades per concerts o articles fabricats a mida.
Seguint tots aquests consells, aprofitaràs i gaudiràs més de tots els avantatges que t’ofereixen els comerços durant aquests Black Friday i Cyber Monday.