Durant l'estiu, els residents en zones urbanes acostumen a visitar àrees rurals i, una vegada allà i si experimenten algun problema de salut, comproven que l'atenció sanitària en aquestes zones dista molt del que seria aconsellable. Pocs mèdics i escassos mitjans es combinen perquè el dret a una atenció sanitària ràpida i de qualitat es converteixi gairebé en una entelèquia. Les tecnologia, tanmateix, pot ajudar a revertir aquesta situació.
Consultes virtuals?
A Espanya, els professionals mèdics disponibles són pocs i, majoritàriament, elegeixen principalment zones urbanes per desenvolupar la seva tasca encara que, des de les administracions, s'ofereixin plus i incentius els metges que decideixen treballar en zones rurals. Paradoxalment, la població d'aquestes zones (d'edat avançada i amb diferents patologies) precisa, fins i tot, de més atenció que la resident a les zones urbanes. Durant la pandèmia, les consultes a distància es van generalitzar com a complement a l'atenció presencial a dues regions sanitàries catalanes (Lleida i Alt Pirineu) que destaquen per l'abundància de nuclis rurals i la dificultat per trobar professionals que vulguin desenvolupar allà la seva carrera. Són veritablement aquest tipus de consultes la resposta que necessita la població (majoritàriament envellida) d'aquestes àrees?
Més de mig milió d'usuaris des de 2019
Des de 2019, aquest canal entre professionals sanitaris i pacients ha registrat uns 522.300 usuaris a la demarcació de Lleida (500.000 al pla de i 22.300 al Pirineu) i ha generat gairebé 900.000 converses (827.000 a Lleida i 70.700 al Pirineu). Si bé durant la pandèmia, els anys 2020 i 2021, el seu ús es va multiplicar, amb la recuperació de la normalitat aquesta manera de relacionar-se amb el sistema sanitari continua mantenint uns alts índex d'utilització entre els usuaris. Entre les consultes més freqüents que refereixen els usuaris per estalviar visites presencials estan les confirmacions de tractaments després de rebre resultats de proves diagnòstiques o la resolució de dubtes sobrevinguts en el transcurs d'una malaltia.
Les atencions es desenvolupen mitjançant l'eina eConsulta del portal La Meva Salut amb l'autorització prèvia del professional de medicina o infermeria d'atenció primària. En el moment que un ciutadà envia una eConsulta es genera una visita a l'agenda del professional de medicina|medecina o infermeria del centre de referència. En cas que es trobi absent, la consulta es deriva en un altre professional. Quan el mèdic o mèdic o la infermera responen a la consulta, el pacient rep una notificació per correu electrònic. Les consultes s'arxiven en un historial accessible en qualsevol moment. L'eina permet enviar fitxers adjunts, com|com a fotografies o altres documents, que es poden incorporar a la història clínica del pacient per decisió del professional sanitari.
Només un complement
Malgrat l'eficàcia provada, el sistema s'ha revelat només com a alternativa complementària. Les urgències, per descomptat, han d'atendre's in situ però, a més, els metges rurals compleixen una altra funció: la visita mèdica és, en determinades àrees, gairebé l'únic acte social que obliga residents d'edat avançada a sortir de casa i mantenir-se actius. El metge no és només un professional sanitari: és també un membre actiu de la comunitat i un element de socialització. Quina és la solució? Una combinació d'ambdós sistemes. Tanmateix, la tecnologia pot ajudar d'altres maneres: des de la Generalitat, es treballa ja en l'activació d'un sistema de drons