La inflació, se suposa, està controlada, però els preus dels productes alimentaris bàsics segueixen molt alts o, fins i tot continuen pujant i els més perjudicats són els més joves, especialment si viuen sols. Segons una enquesta elaborada per Too Good To Go, portal online que lluita contra el desaprofitament d'aliments, al 84% dels joves de 18 a 25 anys ja emancipats li falten diners per poder menjar bé a final de mes. Per això, els joves busquen alternatives per cobrir les seves necessitats bàsiques. En aquest sentit, el 96% afirma haver hagut de canviar els seus hàbits de consum d'aliments i, d'aquests, un 51% assegura prestar una atenció més gran per evitar el malbaratament d'aliments.

supermercat efe arxiu|arxivament
 

Necessitat de mesures

L'estudi també dona llum sobre la percepció dels joves davant de les accions per part de les baules prèvies de la cadena alimentària o les Administracions públiques. El 80,6% dels estudiants considera que Europa pot abordar el problema del canvi climàtic i el 56% creu que només s'aconseguirà si es compta amb una legislació i mesures que siguin ambicioses.

Quant a l'actuació dels Governs i les Administracions públiques en matèria de desaprofitament d'aliments, el 74,3% considera que no estan fent la seva part i que es necessita més acció i compromís de les administracions. "La realitat dels més joves és essencial per entendre el problema del malbaratament d'aliments i poder donar amb solucions a aquesta xacra mundial. És fonamental la col·laboració entre totes les parts que intervenen en la cadena de valor, des del productor fins al consumidor passant pels distribuïdors, l'hostaleria i fins i tot l'Administració pública. Aquesta és la clau per poder assolir els objectius de reducció de desaprofitament alimentari. Si fomentem l'actuació col·lectiva i la unió de forces aconseguirem avançar cap aquest objectiu de malbaratament zero", explica Marie Lindström, directora de Too Good To Go a Espanya.

Autoconsciència

D'aquesta manera, les generacions joves reconeixen la necessitat d'adoptar un enfocament responsable per preservar el medi ambient i també cuidar la seva butxaca. Però, es reflecteix això en el seu desaprofitament? Encara que es tracta d'una tasca complicada, els esforços són presents i més del 50% assegura tirar-ne menys del 5% del menjar que compren. Aquesta tendència a cuidar tant el medi ambient com l'economia personal es veu reforçada per certs hàbits de compra. Així, un 68% es fixa més en les promocions i descomptes, mentre que un 54% ha reduït la qualitat dels aliments que compra i un 35% ha disminuït la quantitat de menjar.