La inflació, se suposa, està controlada, però els preus dels productes alimentaris bàsics segueixen molt alts o, fins i tot continuen pujant i els més perjudicats són els més joves, especialment si viuen sols. Segons una enquesta elaborada per Too Good To Go, portal online que lluita contra el desaprofitament d'aliments, al 84% dels joves de 18 a 25 anys ja emancipats li falten diners per poder menjar bé a final de mes. Per això, els joves busquen alternatives per cobrir les seves necessitats bàsiques. En aquest sentit, el 96% afirma haver hagut de canviar els seus hàbits de consum d'aliments i, d'aquests, un 51% assegura prestar una atenció més gran per evitar el malbaratament d'aliments.

 

Necessitat de mesures

L'estudi també dona llum sobre la percepció dels joves davant de les accions per part de les baules prèvies de la cadena alimentària o les Administracions públiques. El 80,6% dels estudiants considera que Europa pot abordar el problema del canvi climàtic i el 56% creu que només s'aconseguirà si es compta amb una legislació i mesures que siguin ambicioses.

Quant a l'actuació dels Governs i les Administracions públiques en matèria de desaprofitament d'aliments, el 74,3% considera que no estan fent la seva part i que es necessita més acció i compromís de les administracions. "La realitat dels més joves és essencial per entendre el problema del malbaratament d'aliments i poder donar amb solucions a aquesta xacra mundial. És fonamental la col·laboració entre totes les parts que intervenen en la cadena de valor, des del productor fins al consumidor passant pels distribuïdors, l'hostaleria i fins i tot l'Administració pública. Aquesta és la clau per poder assolir els objectius de reducció de desaprofitament alimentari. Si fomentem l'actuació col·lectiva i la unió de forces aconseguirem avançar cap aquest objectiu de malbaratament zero", explica Marie Lindström, directora de Too Good To Go a Espanya.

Autoconsciència

D'aquesta manera, les generacions joves reconeixen la necessitat d'adoptar un enfocament responsable per preservar el medi ambient i també cuidar la seva butxaca. Però, es reflecteix això en el seu desaprofitament? Encara que es tracta d'una tasca complicada, els esforços són presents i més del 50% assegura tirar-ne menys del 5% del menjar que compren. Aquesta tendència a cuidar tant el medi ambient com l'economia personal es veu reforçada per certs hàbits de compra. Així, un 68% es fixa més en les promocions i descomptes, mentre que un 54% ha reduït la qualitat dels aliments que compra i un 35% ha disminuït la quantitat de menjar.