Els ocells són un problema per al trànsit aeri i, per això, a gairebé tots els aeroports del món hi ha brigades de falcons que treballen per evitar que congèneres seus d'altres espècies compliquin la vida als avions col·locant-se on no deuen quan no correspon. Encara així, la tasca dels falcons i els seus esforçats ensinistradors no basta: cada any es registren més de 50.000 incidents que impliquen ocells i aeronaus i s'estima que la xifra pot créixer, ja que la tecnologia està fent que els avions siguin cada vegada més silenciosos. Ara, un grup d'investigadors de la Universitat de Groningen, als Països Baixos, ha decidit intervenir en l'assumpte i donar un cop de mà a les aus rapinyaires fetes servir als aeroports. L'eina triada és un dron, però no un qualsevol: han dissenyat un dron amb forma de falcó pelegrí.

1366 2000 (1)
1366 2000 (1)

Com és?

Està fabricat amb fibra de vidre i polipropilè, es diu RobotFalcon, la seva envergadura assoleix els 70 centímetres i el seu aspecte i forma de moure's imiten els d'un falcó real. El seu problema principal és l'autonomia: només assoleix els quinze minuts i els ocells grans (oques o agrons) no li tenen por.

Complement

Definitivament, el dron dissenyat a la Universitat de Groningen no sembla que vagi a jubilar els falcons que treballen als diferents aeroports europeus però sí que pot ser un interessant complement o, fins i tot, una solució barata per a petits aeròdroms esportius que no poden disposar d'una brigada de falcons pròpia. El problema, cal tenir-ho clar, és molt seriós: un ocell que xoca contra un avió pot fer malbé finestres, fuselatge i motors i, en casos extrems, obligar aterratges d'emergència. El RobotFlcon, això sí, necessita més autonomia perquè, amb quinze minuts, no donen per a gaire.