No va ser fa molt: el dron propulsat amb energia solar Zephyr S de Airbus gairebé aconsegueix convertir-se en l'aeronau que més temps ha romàs, sense interrupcions, en l'aire. Van ser, en total, 64 dies els que va volar aquest dron abans d'estavellar-se, però no n'hi va haver prou per superar el record que van marcar el 1958 Bob Timm i John Cook amb el seu Cessna 172, a bord del qual van volar durant 65 dies. Amb tot, la desaparició del Zephyr ha tingut una conseqüència: el dron solar no tripulat més gran alimentat per energia solar és xinès

Morning Star
Morning Star

Morning Star 50

El Morning Star 50, que així s'anomena, és el dron solar d'ala fixa no tripulat més gran del món. Evidentment, en xinès té un altre nom: Qimingxing-50, però ve a significar el mateix. El colossal dron acaba de realitzar el seu vol inaugural, està alimentat només per energia provinent del sol i es va enlairar per primera vegada des de l'aeroport de Yulin. Va volar, en total, durant 26 minuts i se suposa que és capaç d'assolir l'espai proper, aquesta capa de l'atmosfera terrestre situada més enllà dels 20 quilòmetres d'altura i per sota dels 200 en la qual orbiten la majoria de satèl·lits.

Capacitats

En realitat, el Morning Star 50, igual com el Zephyr S, no és un avió: és un Pseudosatèl·lit de Gran Altitud (o HAPS, per les seves sigles en anglès) que, a més d'aplicacions militars i d'espionatge, pot obrir la porta a la connectivitat a través de la instal·lació d'antenes de telecomunicacions. El Zephyr va assolir una altura màxima de 23.400 metres, però el dron xinès sembla que podria arribar més amunt. Mentre s'utilitzi amb bones finalitats, cap problema, però, vist com han acabat les coses entre Rússia i Ucraïna, millor que els nostres enemics (i Xina podria arribar a ser-ho) disposin de tecnologies com aquesta.