A Guardo, la capital de l'avui clausurada conca minera de Palència de l'Alto Carrión, l'esplendorós passat que avui tots els seus habitants enyoren (els 15.000 veïns que va tenir la comarca en els 80 no arriben avui ni a la meitat) es va escriure amb el negre color del carbó i el futur s'està començant a escriure el mateix color també, però el que taca de negre no és ja l'antracita: és la pols de pneumàtic que s'elabora a Renecal, una empresa que ocupa part dels terrenys que, fins als anys 90, van allotjar la fàbrica electroquímica que va arribar a donar ocupació a 600 persones i que ha estat motor de la comarca al juntament amb les mines de carbó avui ja tancades i la central tèrmica que s'està desmantellant ara. A Renecal, de moment, treballen 25 persones i s'obté prou producte com per elaborar barreges asfàltiques amb les quals pavimentar, si es volen, totes les carreteres de Castella i Lleó.

Renecal
Renecal

Reciclatge

I és que la Junta de Castella i Lleó, a través de la seva Conselleria de Mobilitat i Transformació Digital, ha reconegut el valor "transformador" d'un projecte que, des d'una comarca fuetejada pel desordenat adeu al carbó que va decretar el Govern d'Espanya, impulsa una línia de negoci que dona sortida a un residu com són els pneumàtics utilitzats i permet obtenir un material, el betum asfàltic, que fins ara s'elaborava amb petroli. Des de la Junta, s'han compromès aquesta tardor a utilitzar productes com el que Renecal elabora a Guardo per renovar el ferm dels 11.500 quilòmetres de carreteres que componen la xarxa autonòmica. Castella i Lleó serà la primera autonomia que fa servir betum procedent de pneumàtics per a aquests usos. Amb això, s'espera que es puguin reduir en un 25% les emissions que generen les tasques de reasfaltatge i en un 15% el volum de residus que ha de tractar cada any la regió.

Una empresa amb 20 anys d'història

Renecal va néixer el 2002 i, pel seu volum de negoci i ocupació|ús, és una de les principals empreses de l'Alto Carrión i avui pot tractar fins a 40.000 tones de pneumàtics cada any en un procés que és un exemple d'economia circular, ja que dels pneumàtics, a més de pols per fabricar betum, s'obté cautxú, filferro i fibra tèxtil. La nova línia destinada a elaborar betum asfàltic implica una inversió de mig milió d'euros que, segurament, permetrà realitzar noves contractacions en una comarca on la notícia que tots esperen és que una empresa creixi i no que tanqui