Malgrat no agradi, les dones són minoria encara als estudis tecnològics i també a les feines que genera el sector. Des de la Generalitat, volen canviar aquesta realitat i, per fer-ho, han triat una de les millors maneres que existeixen quan cal tractar amb la infància i l’adolescència: amb exemples. I els han extret d'una enciclopèdia.

 

Protagonistes

Els protagonistes han estat una cinquantena d’escolars de cinquè de primària de les escoles Bernat Metge d’El Prat de Llobregat i Frederic Mistral de L’Hospitalet de Llobregat. Tots plegats, i durant una excursió al Districte Administratiu de la Generalitat de Catalunya organitzada per commemorar el Dia Internacional de les Nenes en les TIC, han pogut entrevistar sis dones de trajectòries i professions relacionades amb l’àmbit STEAM, sigles en anglès que fan referència als sectors de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les arts i les matemàtiques. Totes elles apareixen a  l’Enciclopèdia de dones STEAM una publicació que recull, en dos volums, informació d’un centenar de dones de diferents orígens, èpoques i disciplines que han tingut una trajectòria destacada en l’àmbit de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques.

 

En directe

Els infants han pogut entrevistar en directe sis dones que apareixen a l’enciclopèdia: Laura Tremosa Bonavia, la segona dona catalana que va llicenciar-se a Catalunya en enginyeria industrial i tercera de tot l’Estat; Elisabet Prats Alfonso, investigadora de l’Institut de Microelectrònica de Barcelona; Gemma Marfany Nadal, investigadora al Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa de Malalties Rares; Teresa Puig Molina, directora del Departament de Materials Superconductors i Nanoestructuració a Gran Escala de l’Institut de Ciència dels Materials de Barcelona; Alícia Sintes, catedràtica i investigadora del Grup de Física Gravitacional de la Universitat de les Illes Balears, i Sandra Uve, que ha il·lustrat l’enciclopèdia. La poca visibilitat de dones referents en l’àmbit STEAM, consideren des de la Generalitat, és un dels “principals motius” de la manca de vocacions d’alumnat femení en aquestes disciplines. En aquest sentit, indiquen, “l‘Enciclopèdia de dones STEAM pretén recollir descripcions de lectura entenedora de perfils complets de dones relacionades amb aquests àmbits, destacant com les seves activitats han propiciat canvis significatius de coneixement i comportament”.