L'electrificació dels ports per permetre estalvis d'energia i reducció de l'empremta de carboni en les tasques d'atracada és d'un dels desafiaments pendents d'abordar per assolir l'eficiència energètica i mediambiental. El transport marítim creix i, davant d'aquesta necessitat d'electrificar l'atracada dels vaixells per eliminar la contaminació dels vaixells als ports, organismes com l'Autoritat Portuària de Cadis posen fil a l'agulla.

 

De la mà de Endesa

En aquest cas, l'Autoritat Portuària responsable del projecte confia en l'empresa Endesa X i, també, a Ormazabal, empresa experta en solucions elèctriques personalitzades i d'alta tecnologia. En el projecte col·labora també Ingeteam, firma especialitzada en conversió d'energia, per garantir el subministrament elèctric en mitja tensió dels vaixells que atraquen a la terminal de creuers del moll Alfons XII del Port de Cadis, una de les principals infraestructures portuàries del país.

Projecte integral

Endesa X, Ingeteam i Ormazabal activen així un projecte integral que considera les fases de servei necessàries per completar-lo amb un subministrament altament personalitzat i solucions tant de subministrament d'energia i control i protecció de les interconnexions port-vaixell. La solució, del tipus On-shore Power Supply, permet el subministrament d'electricitat als vaixells des de la xarxa elèctrica del port sense necessitat que els mateixos mantinguin els seus motors auxiliars arrencats per produir-la, eliminant la totalitat de soroll, vibracions i gasos contaminants perjudicials per als focus de població més propers a aquestes infraestructures.

La solució tècnica es fonamenta en una instal·lació de 2 x 8 MVA –utilitzant cel·les de mitja tensió, transformadors i convertidors de freqüència – per oferir fins a 16 MVA i un sol punt de connexió amb possibilitat d'ampliació futura de fins a 24 MVA i dos subministraments simultanis. Un sistema que es connectarà a un centre de distribució de la xarxa, i en el futur mitjançant una connexió directa a una subestació, i que, a més, permetrà establir la freqüència de funcionament del vaixell atracat en 50 o 60 Hz.