Endesa avança en la seva digitalització: gràcies a un sistema de telecomandaments desplegat a la seva xarxa de mitja tensió redueix en un 20% la resolució d'avaries. Aquesta i altres millores són possibles gràcies a una inversió de 2.600 milions d'euros a la xarxa. De l'esmentada quantitat, el 42% es destina a digitalització.

Sistemes de telecomandaments

La digitalització i automatització de la xarxa es considera des de Endesa un "element indispensable" per "garantir" que els consumidors actuals d'energia puguin accedir a la xarxa amb un subministrament cada vegada amb més qualitat i menys interrupcions. Per a això, per exemple, l'empresa utilitza l'esmentat sistema de telecomandaments a les seves xarxes de mitja tensió. Amb això, els operaris poden realitzar maniobres a distància per reduir en un 20% les interrupcions resultat d'avaries.

Els operaris de camp, a més, disposen d'una aplicació (Smart Execution) que els permet controlar en forma remota les activitats que es realitzen sobre el terreny, des de la preparació, execució, seguiment, control i certificació dels treballs, la qual cosa facilita el compliment de les mesures de seguretat.

 

Sense desplaçaments

Aquests dispositius permeten executar de manera automàtica operacions des dels centres de control de Endesa, amb la qual cosa s'evita haver de desplaçar operacios al terreny per resoldre incidències. En total, la xarxa de Endesa compta ja amb 33.000 d'aquests dispositius i, d'ells, 4.200 s'han desplegat l'últim any gràcies a una inversió de 100 milions d'euros. Només durant 2022, s'han executat més d'1,6 milions de maniobres remotes per garantir el subministrament.

Sensors en els centres de transformació

La companyia ha desplegat igualment uns sensors, denominats dispositius LVS (Low Voltage Supervisor), en els centres de transformació que recullen informació de la xarxa com els nivells de tensió, la intensitat o la temperatura per millorar la gestió de les infraestructures, detectar fraus, avaluar la capacitat disponible per connectar nous subministraments, reduir el temps de les reparacions i analitzar incidències per identificar problemes a la xarxa i evitar futures avaries.