L'hidrogen és l'element químic més abundant de la naturalesa, així com una poderosa font de combustible que, en lloc de produir diòxid de carboni, allibera aigua en forma de vapor, per la qual cosa és una energia neta. Tanmateix, la dificultat en la seva obtenció ha portat a classificar-lo segons la seva sostenibilitat: L'hidrogen gris, el més comú actualment, és el menys respectuós amb el medi ambient, ja que la seva producció segueix depèn de combustibles fòssils. L'hidrogen blau, encara que també requereix combustibles fòssils, emet menys carboni i el rosa procedeix d'electricitat generada mitjançant reactors nuclears. L'opció més ecològica és l'hidrogen verd, produït a partir d'energies renovables que s'erigeix com una alternativa 100% sostenible als combustibles fòssils; no obstant això, la seva obtenció continua sent difícil i costosa, per la qual cosa encara és escàs al mercat. Amb tot, Espanya, Estònia, França, Alemanya, Itàlia, Eslovàquia i els Països Baixos impulsen inversions de la mà de la UE perquè aquest combustible es converteixi en la resposta sostenible que necessita el sector del transport.
1400 milions
Així, la UE ha aportat a tots aquests països suports financers equivalents a 1400 milions d'euros per activar el Projecte Important d'Interès Comú Europeu (PIICE) 'Hy2Move' i promoure la cadena de valor de l'hidrogen en mobilitat i transport. Aquest esforç forma part del compromís europeu amb el Pacte Verd Europeu, i la llei climàtica 'Fitfor 55', que busca reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle en un 55% per a 2030, i fer que la Unió Europea sigui climàticament neutra per a 2050. "L'hidrogen verd es presenta com l'única solució viable i eficient per reduir les emissions de CO₂ al sector del transport.", declara Ana Solá, CEO de la consultora de mobilitat i transport sostenible CINESI. "L'aposta de la Unió Europea pel projecte 'Hy2Move' és un pas fonamental cap a un futur més net i sostenible. El finançament i el desenvolupament d'infraestructures són essencials per fer de l'hidrogen una realitat en el nostre dia a dia", afegeix també.
Inversions en Espanya
A Espanya, diferents empreses i institucions estan ja implicades en aquest pla. A Catalunya, per exemple, la Generalitat s'implica en els projectes que tenen a l'hidrogen com a protagonista i firmes com Volvo han mostrat el seu compromís amb la sostenibilitat mitjançant l'adquisició de tres concessionaris enfocats en la tecnologia de l'hidrogen. A més, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) acaba d'anunciar fa uns mesos la compra de 36 autobusos d'hidrogen, consolidant la seva aposta per un transport públic sostenible. Fins i tot Talgo substituïa fa pocs mesos un dels seus trens de llarga distància per un amb sistema de propulsió per pila de combustible d'hidrogen i bateries. Tanmateix, perquè una adopció creixent d'aquesta font d'energia sostenible sigui possible, les infraestructures són clau. Actualment, a Espanya hi ha dotze hidrogeneres privades i vuit de públiques en funcionament, amb unes altres dotze en construcció. Extremadura està treballant per allotjar la primera hidrogenera del món destinada a trens d'alta velocitat .a més, la logística per al transport d'hidrogen està avançant gràcies a diversos estudis que analitzen la seva distribució a través de ports i àrees industrials costaneres. El temps dirà si l'hidrogen és una resposta adequada o es queda en una simple gran esperança.