La mentida i la mitja veritat són sempre és males companyes de viatge, especialment quan l'expedició que t'ocupa pretén ser camí cert cap a una responsabilitat de Govern. Sorprèn, per tant, que a hores d'ara ens trobem a una cerimònia de confusió com la que envolta a les autovies i el peatge o similar que, en algun moment a partir de l'1 de gener de 2024, sembla que caldrà abonar. La seqüència dels fets és ben coneguda: l'aspirant a President del Govern pregunta en un debat al inquilí actual de La Moncloa per aquest particular mapa mitjançant i la resposta és un no categòric. Poc després, el Director General de Trànsit diu en una entrevista concedida a Els Matins de TV3 que "per imposició de Brussel·les" caldrà "posar peatges". Seguidament la ministra de Transport desmenteix "categòricament" –nota informativa: comenci el lector a tremolar davant de qualsevol desmentiment categòric- que hi vagi a haver peatges a les autovies espanyoles el 2024. Quina és la veritat? Està a l'abast de qualsevol que disposi d'un dispositiu amb accés a la xarxa i del temps necessari per accedir al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

/uploads/s1/36/38/84/55/peaje-ap-7-martorell-wikimedia-commons_15_630x420.jpeg
 

 

Caldrà pagar o no?

I és que la qüestió no és tant si hi haurà o no peatges amb les seves cabines, les seves màquines de cobrament i les seves barreres com si caldrà pagar o no. Ni el President del Govern ni la Ministra de Transport menteixen, però l'aspirant la Presidència i el Director General de Trànsit, tampoc. A tot estirar, aquest darrer parla de manera una mica inexacta. Com pot ser tal cosa? Estem davant d'una paradoxa com la del gat de Schröndinger, que no estava mort i tampoc no estava de parranda? Més aviat estem davant d'allò tan habitual: mentides que no ho són en sentit estricte i veritats que mai són exactes. La solució al greuge és a la pàgina 127 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència: caldrà pagar, però ningú no sap encara com ni quan exactament i, per descomptat, ningú no ha dit que vagi a ser amb peatges com els que omplien Catalunya fins i tot fa no gaire.

Captura de pantalla 2023 07 14 222744
 

Què posa en el Pla?

En l'apartat D (Infraestructures sostenibles, contingut a la pàgina 127) del punt 2.5.2 (Reformes) del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que el Govern d'Espanya ha remès a Europa diu, literalment que ", és precís desenvolupar un sistema de pagament per ús de la xarxa de vies d'alta capacitat que permeti cobrir els costos de manteniment i integrar les externalitats negatives del transport per carretera com succeeix en la resta d'infraestructures".

Per descomptat, això no significa que aquest "sistema de pagament" del qual es parla hagin de ser peatges a l'ús, donada l'existència de molts altres mètodes per articular aquest pagament per ús de les carreteres d'alta capacitat que està ja decidit. Els coneixem a més tots molt bé: sistemes de vinyetes; impostos específics que pagaran els propietaris de determinats vehicles o, també, peatges telemàtics o peatges a l'ús.

Menteixen Sánchez i la seva ministra quan diuen que no hi haurà peatges el 2024? No, perquè l'únic decidit és que caldrà pagar, una cosa que ells han assumit però sense decidir com. A més, si les enquestes encerten, ells no hauran a d'encarregar-se'n. Feia bé Feijóo en preguntar sobre aquest particular? Sense cap mena de dubte, perquè és un tema que ocupa i preocupa molts ciutadans en un país amb una xarxa ferroviària de rodalies molt deficient i que no pot competir amb la xarxa d'autovies pel que fa a l'articulació del territori. El mapa que va mostrar, a més, era correcte, ja que recollia les vies d'alta capacitat per l'ús de les quals (sense que se sàpiga encara com) caldrà pagar a partir d'algun moment de 2024 si no s'ajorna la data. Pere Navarro, per descomptat, tampoc menteix, però sí que ha parlat més del compte: de les seves paraules es dedueix que el mètode de pagament serà algun tipus de peatge encara que, vista la reacció immediata del Govern, no serà un peatge com els habituals. En realitat, és igual: caldrà pagar, però ningú no sap encara com. A Portugal, abonen ja uns deu cèntims per cada quilòmetre de peatge. Aquí s'estudia, això sí, que hi hagi col·lectius que quedin exempts del pagament: treballadors que necessitin utilitzar l'autovia per arribar al seu lloc d'acompliment, pacients sanitaris i estudiants. La premsa especialitzada ho explicava ja el 2022.