Ja sabem per què a Alemanya animen, mitjançant una campanya similar a les que aquí es desenvolupen en plataformes com Change.org activada al portal Campact, que les principals cadenes de supermercats del país teutó deixin de comprar maduixes espanyoles. En teoria, era perquè els preocupava el futur de Doñana –han recollit ja 150.000 firmes- però, cosa curiosa, resulta que la campanya coincideix amb la temporada de recollida de la maduixa alemanya, que es conrea a Renània, Baixa Saxònia i Baden. Ecologisme o proteccionisme? A Espanya, menteixis, empresaris i treballadors del subsector freser es manifesten. Les maduixes alemanyes, per cert, costen als supermercats fins i tot un 200% més que les espanyoles. Parlem de maduixes i medi ambient o de proteccionisme i política?

 

El Govern es complica

La situació s'ha complicat, a més, arran de sengles tuits del president Pedro Sánchez i la ministra Teresa Ribera en qui es feien eco de la campanya. Per al president del Govern, la campanya activada contra la maduixa espanyola a Alemanya demostraria que "el negacionisme arruïna el nostre medi ambient i corre el risc d'arruïnar les economies locals" i per a Ribera la campanya fa que sigui "imprescindible esvair JA qualsevol dubte". Per a això, indica la ministra, el president andalús "ha de retirar immediatament la llei de regadius que amenaça Doñana". Els impulsors de la campanya indiquen en la seva exposició de motius que Alemanya és el "principal importador de maduixa espanyola" i que "un terç de la que es conrea" al nostre país acaba a Alemanya "fins i tot a l'hivern". Segons ells, les maduixes espanyoles "són maduixes barates a costa de la naturalesa i les persones".

Respostes

Des de la Junta d'Andalusia i les associacions de productors es recorda una dada que ni Sánchez ni Ribera no han tingut en compte: la campanya alemanya de la maduixa va de maig a juliol i és, precisament, ara quan les maduixes germàniques arriben als supermercats alemanys a preus que poden fins i tot triplicar els de les espanyoles. Al final, és allò de sempre: de vegades, quan vas, resulta que hi ha algú que ha anat i vingut sis vegades. El problema és quan això el succeeix algú que se suposa vetlla pels interessos de l'agricultura espanyola i els seus treballadors.

Andalusia produeix el 85% de les maduixes espanyoles i el subsector freser ocupa a cada any entre 80.000 i 100.000 persones de gener a juny. El 52% són operaris espanyols, el 20% procedeix de la UE i el 28% són treballadors no comunitaris. Només a Huelva, operen 158 empreses dedicades al sector. Els cultius van començar a mitjans del segle XX i la majoria de les persones empleades al sector són dones. A Campact, sembla, tot això li és igual i al nostre Govern, segurament, li falta informació i li sobren ganes de donar-lo a Twitter. Per cert, hi ha una altra dada: a Campact, gairebé cada any, llancen campanyes similars coincidint amb l'arribada de la maduixa alemanya als lineals. L'associació alemanya de productors de maduixa, si és que existeix, té algú que fa molt bé el seu treball.