Cada trimestre, l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC) elabora un rànquing en el qual s'organitzen les diferents CCAA en funció del nivell de penetració de turismes electrificats i elèctrics 100% i el nivell del desenvolupament de les infraestructures de recàrrega. Es tracta del Baròmetre Trimestral de l'Electromobilitat i, després del primer trimestre de 2023, el lideren Madrid i Navarra.
Catalunya, tercera
Dels 100 punts possibles, Madrid n'obté 15,6; Navarra aconsegueix 13,6 i Catalunya, en tercer lloc; n'aconsegueix 13,2. En quarta posició queden les Illes Balears, amb 12,9 punts. La mitjana espanyola és 11,0 i només aquestes quatre CCAA queden per sobre. En cinquè lloc trobem a l'Aragó, amb 10,9 punts, i en sisè, setè i vuitè llocs a Castella i Lleó, la Comunitat Valenciana i a les Illes Canàries; totes elles amb 10,9 punts també. Castella la Mancha és novena, amb 10,7 punts; la Rioja queda dècima amb 10,3 i el País Basc, onzè com 10,2. Els llocs que van del dotze al 18 queden Cantàbria (9,7), Astúries (9,2), Múrcia (8,7), Galícia (8,5); Extremadura (8,3), Andalusia (8,0) i Ceuta i Melilla (4,6).
I en relació amb Europa?
En la resta d'Europa, el territori que lidera els indicadors de penetració dels vehicles electrificats és Noruega, amb 156,6 punts (supera els 100 màxims possibles) i, just darrere, hi ha Alemanya (57,6) i els Països Baixos (56,9). El Regne Unit n'aconsegueix 42,9 i la mitjana dels 27 és de 36,9 punts. Portugal, el nostre veí, n'aconsegueix 35,5 i per darrere d'Espanya estan només Hongria (16,2) i la República Txeca (12,4). Itlaia es queda amb 18,2. Des d'Anfac, s'indica que, amb els resultats obtinguts, Espanya es queda "a la cua d'Europa" en electromobilitat i posa com a exemple Portugal, on "els incentius fiscals i l'impuls a les infraestructures de recarca" han permès un creixement més gran. Al ritme actual, acaba Anfac, "no s'assolirà l'objectiu de 190.000 turismes electrificats a l'any necessaris per assolir els objectius de reducció d'emissions per a 2023. En el que va d'any, s'han matriculat ja uns 25.500 cotxes elèctrics i Anfac compta amb què, a final d'any, s'hagin venut uns 100.000 com a màxim.