La NASA ha fet un pas crucial cap als vols supersònics silenciosos amb el X-59 Quesst, un avió desenvolupat en col·laboració amb Lockheed Martin, l'objectiu del qual és reduir el soroll que sol acompanyar els vols a altes velocitats. Aquest innovador avió pretén eliminar el característic "boom sònic", transformant-lo en un "cop" suau que minimitzi la contaminació acústica en zones habitades. Recentment, la NASA ha realitzat una prova fonamental en encendre el motor del X-59 per primera vegada, una fita en la verificació dels seus sistemes i en el desenvolupament de la seva tecnologia.

El X-59 es va dissenyar per permetre vols supersònics sobre àrees urbanes sense l'impacte acústic tradicional, un avenç que podria facilitar noves regulacions per a aquests vols i expandir les rutes comercials a més velocitat. Durant les seves primeres proves, els enginyers de la NASA han avaluat el seu sistema de motor, aerodinàmica i disseny de reducció de soroll. Aquests estudis inicials són crucials per assegurar que l'avió compleixi els estàndards de seguretat i silenci abans del seu primer vol oficial.

Vols espacials de la NASA Foto Cedida
Vols espacials de la NASA Foto Cedida

Declaracions de l'enginyer en cap i el primer vol del X-59

Brandon Marsalis, enginyer en cap del projecte X-59 en la NASA, va anunciar que la recent prova d'encesa és un pas significatiu, ja que confirma que els sistemes de propulsió i control estan operant correctament. A més, va ressaltar que aquest èxit representa un avenç en la visió de fer possible el transport aeri supersònic en rutes comercials a un nivell més accessible i ecològic.

S'espera que el X-59 realitzi el seu primer vol oficial a mitjans de 2024, la qual cosa obriria un nou capítol en la història de l'aviació. Els resultats d'aquests vols serviran per recopilar dades valuoses i optimitzar encara més el disseny de l'avió. Posteriorment, la NASA planeja realitzar proves sobre zones habitades per mesurar la percepció del so en la població i, d'aquesta manera, confirmar l'efectivitat de la seva tecnologia de reducció de soroll.

Característiques de l'avió X-59 de la NASA

El X-59 compta amb una sèrie d'innovacions que ho fan únic en el seu tipus. El seu disseny presenta una estructura allargada amb una proa estesa que ajuda a canalitzar el flux d'aire de manera que redueix significativament l'impacte sonor. Mesura al voltant de 30 metres de llarg i té una envergadura de 9 metres, la qual cosa el converteix en un avió de mida mitjana. A més, compta amb un motor General Electric F414, que ha estat ajustat per assolir velocitats supersòniques sense generar el tradicional "boom sònic" estrepitós.

La NASA i Lockheed Martin han treballat en la creació d'un sistema de cabina sense finestres frontals. Al seu lloc, el X-59 està equipat amb una pantalla de visualització externa que projecta l'entorn mitjançant càmeres d'alta precisió, una solució que contribueix al disseny aerodinàmic i a l'estabilitat del vol. Si el X-59 demostra la seva capacitat per volar de forma supersònica sense el problema de soroll, serà un pas cap al desenvolupament d'avions comercials capaços de connectar ciutats a velocitats molt més grans i amb un menor impacte ambiental.

D'aquesta manera, el X-59 representa l'avantguarda en tecnologia aeroespacial en buscar fer els vols supersònics accessibles i sostenibles per al futur. Aquest ambiciós projecte podria redefinir el transport aeri global i oferir un nou estàndard quant a eficiència i sostenibilitat en l'aviació supersònica.

Carmen Alvar Beltrán Aviació CCCP L5611 2018
Carmen Alvar Beltrán Aviació CCCP L5611 2018