La Comissió Europea ha anunciat avui l’aprovació del projecte promogut per un consorci format per 21 entitats, empreses i centres tecnològics de Catalunya, França i la resta de l’Estat per desenvolupar un corredor transfronterer on poder dur a terme proves amb vehicles autònoms i connectats. El 5GMed Corridor (corredor 5G del Mediterrani) provarà serveis de mobilitat connectada i automatitzada i de comunicacions mòbils a l’autopista i el ferrocarril entre Figueres i Perpinyà sobre una infraestructura de xarxa mòbil 5G que oferirà serveis de connectivitat al llarg d’aquest corredor.
El conseller de Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, ho ha celebrat a través de Twitter: "Gran notícia per a l’economia catalana. La Comissió Europea acaba d'anunciar que el corredor 5G del Mediterrani es posa en marxa! Catalunya està en disposició de liderar la mobilitat del futur!".
❗️Gran notícia per l’economia catalana 👉 L’@EU_Commission acaba d'anunciar que el Corredor 5G del Mediterrani es posa en marxa! #5GMed #Catalunya està en disposició de liderar la mobilitat del futur! https://t.co/Dkz6JTEG9e
— Jordi Pu1gnerO (@jordiPuignero) June 16, 2020
El corredor 5G del Mediterrani, el projecte de la Generalitat i Occitània que havia vetat el ministeri d'Afers Exteriors, vol ser un espai que discorre al llarg de l'autopista AP-7 i l'E-9 entre Catalunya i França per on puguin circular els vehicles del futur: cotxes autònoms i connectats, sense conductor, gràcies a la tecnologia mòbil 5G, pensat per als passatgers i per a les mercaderies. El govern espanyol es va oposar inicialment perquè el document que s'havia de signar no s'adequava al llenguatge jurídic i proposava modificacions com parlar de Catalunya com a regió o part signant i no com a país i que no es parli de ministeri ni de ministre sinó de departament i cap de departament. Posteriorment va negar aquesta informació.
Catalunya forma part d'un dels tres nous projectes aprovats juntament amb la zona dels Balcans i els Països Baixos amb Bèlgica. Els tres nous projectes transfronterers 5G dissenyaran, provaran i validaran els casos d’ús en l’àmbit de la mobilitat i el transport. Ampliaran la validació de funcions de mobilitat connectades i automatitzades a carreteres, trens, ports i rutes marítimes. Cada projecte proporcionarà una infraestructura de xarxa 5G que ofereix funcions de diversos serveis i multiaplicacions a diversos mitjans de transport, com ara cotxes, camions, trens o vaixells, així com una connectivitat millorada per als usuaris públics. El seu pressupost és de 41 milions d'euros, dels quals 31,1 milions d'euros són fons de la UE.