Segurament en els darrers dies heu sentit que la companyia Facebook ha decidit canviar de nom a Meta i que això implicarà un canvi en la xarxa. La principal diferència és que ara es basarà en el metavers, un entorn virtual en què els usuaris podem estar presents en espais digitals. Primer, Internet va ser text; després, imatge; després, vídeo i ara hi serem literalment dins.
Segons Facebook, aquest és camí cap on va ara el món virtual. Cadascú de nosaltres tindrà un avatar que viurà virtualment, com passa per exemple al joc dels Sims, i que farà vida allà. La idea és que a través d'ell comprarem, anirem a veure espectacles, interactuarem amb els amics, assistirem a actes, treballem i fins i tot sentim. Tots ens relacionarem allà. L'empresa ho defineix com un "nou ecosistema econòmic de béns digitals"
Així doncs, el canvi de nom i la denominació escollida està precisament vinculada a aquesta nova estratègia de l'organització que encapçala Mark Zuckerberg. El metavers, segons detallen, permetrà viure experiències en un entorn virtual amb la sensació de ser-hi presencialment, i aquesta sensació no s'experimentarà només a través de la pantalla. Tot i això, el Facebook es continuarà dient Facebook, i seguirà existint l'Instagram i totes les plataformes familiars, ja que això és simplement un canvi de nom de l'empresa matriu.
"En aquest futur podràs teleportar-te instantàniament com un holograma per estar a l'oficina sense haver de desplaçar-te, en un concert amb amics o al menjador dels teus pares per posar-te al dia. Es tracta d'un espai virtual social en 3D on es poden compartir experiències immersives amb altres persones, fins i tot quan no poden estar junts en persona", va explicar Zuckerberg.
Com serà?
Per poder entrar al metavers, els usuaris hauran de tenir un casc de realitat virtual que permetrà la comunicació amb la resta d'usuaris i que s'utilitzarà tant pels jocs com per fer activitat física.
També es podran fer servir ulleres de realitat augmentada. Aquestes ulleres permetran desplegar un escriptori digital o interactuar amb models en 3D o bé en holograma. Zuckerberg considera que el metavers serà "beneficiós per a la societat, l'economia i el medi ambient" i l'ha qualificat de "següent episodi d'Internet".
Meta ara es dividirà en dues branques: la primera d'aquestes es concentrarà en les xarxes socials (Facebook, Messenger, Instagram i WhatsApp), mentre que la segona estarà centrada en les plataformes del metavers i Quest.
Quan passarà això?
La companyia calcula que això podria ser una realitat d'aquí a 10 o 15 anys, però el debat està servit, sobretot pels dubtes sobre la seguretat d'aquest sistema i per la total deshumanització que suposarà. El canvi està en marxa i ja hi ha més de 10.000 persones treballant a Facebook per fer-ho possible.
També cal dir que aquest anunci a llarg termini ha sortit en un context en què l'empresa vivia una greu crisi de reputació derivada de la seguretat de la xarxa.