Amb el final de les vacances i la tornada a a l'activitat, els casos de phishing creixen: l'últim utilitza un 'ganxo' a què pocs poden resistir-se: les factures pendents de pagament o cobrament. Després de moments d'aturada laboral, no hi ha millor eina per provar d'enganyar: pràcticament tothom se n'ha anat de vacances amb alguna factura pendent de cobrar o d'abonar.

 

Com funciona?

L'eina amb què s'accedeix a la víctima és el correu electrònic. Així, l'estafador envia un correu redactat en to familiar en el qual s'inclou un botó o un enllaç que permet accedir a la una factura pendent de pagament o de cobrament que la víctima ha de tramitar. Si es comet l'error de clicar en l'enllaç, el hacker ha aconseguit el seu objectiu, ja que es descarrega un aplicador de codi maliciós que s'instal·la al mòbil o l'ordinador de la víctima.

Objectiu

L'objectiu del ciberdelinqüent sempre és el mateix: aconseguir accedir a dades sensibles del client, ja siguin adreces, telèfons, credencials d'ús o nombres de compte de la mateixa empresa o dels clients. La solució és l'habitual: revisar acuradament qualsevol correu que contingui un adjunt abans d'obrir-lo. Si hi ha errors en el redactat o similars, convé desconfiar, no obrir el correu i bloquejar el remitent. El sentit comú, sempre, és la millor vacuna contra els ciberdelictes. Convé, igualment, disposar d'un antivirus actualitzat i, si existeixen diferents usuaris que podrien accedir a correus d'aquest tipus, és necessari també formar a tots ells perquè no siguin víctimes d'aquest tipus d'estafes, que poden acabar costant molts diners a una empresa o a un autònom. La còpia de seguretat és una eina que tampoc no convé oblidar: si es disposa d'ella, cap atac cibernètic ser convertirà en una cosa massa greu.