Del ferrocarril sovint s’explica que és el mitjà de transport del futur, però la realitat és ben diferent: fora de les grans àrees metropolitanes espanyoles (Barcelona, Madrid, Valencia, Sevilla i Bilbao) i descomptant la xarxa d’Alta Velocitat, la realitat és que a molts indrets de l’Espanya interior el ferrocarril és més un record que una realitat. Bona part d’aquesta situació té a veure (a més de amb el desinterès de les diferents administracions pel tren com a eina vertebradora del territori) amb la manca de professionals. Per combatre aquest segon problema, la Generalitat acaba de signar un acord amb Alsa Ferrocarril i Captrain España. L’objectiu és oferir més opcions formatives (i més assequibles) pels joves que volen convertir-se en maquinistes o la gent de mitjana edat que vol reorientar la seva vida laboral.
Dues companyies homologades
Alsa Ferrocarril i Captrain són companyies, homologades per l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF) i, amb l’acord que han signat, es comprometen a activar centres de formació a Catalunya i a convocar cursos de conductors de tren a partir d’aquesta mateixa tardor. L’acord preveu la realització de, com a mínim, un curs anual.
Què ofereix la Generalitat?
La Generalitat es compromet a facilitar que els alumnes puguin fer les pràctiques de conducció a en aquelles empreses ferroviàries de la seva competència en totes aquelles empreses de competència del Govern o amb les quals mantingui acords. La conselleria també promocionarà i difondrà els cursos de formació i implementarà avantatges econòmics per a facilitar-ne l’accés. L’acord, en definitiva, té un objectiu: impulsar el transport ferroviari de persones i mercaderies com a peça clau per a la reducció de gasos d’efecte hivernacle. Es tracta, per tant, de disposar dels recursos humans idonis i del personal qualificat per a desenvolupar millor la xarxa ferroviària de Catalunya dins del marc de la de tota Espanya.