L’any 2025, moment en el qual Ferrocarrils de la Generalitat se’n farà càrrec de la gestió de la línia de Rodalies Lleida-Manresa com a operadora del servei, quatre nous trens cobriran el servei ferroviari que unneix la capital de Ponent i la capital de la Catalunya Central. Els construirà Stadler Rail, que té els seus tallers a València.

 

Trens amb capacitat per a 439 persones

Les imatges i les característiques tècniques d’aquests quatre trens elèctrics que Ferrocarrils estrenarà a la línia de Rodalies Lleida quan passi a ser l’operadora del servei l’any 2025 s’han doant a conèixer aquest 18 de desembre. Els nous trens, que ja s’han començat a construir, tindran una capacitat de 439 persones i doblaran les freqüències actuals de pas, amb la qual cosa la línia Lleida-Manresa passarà a tenir una capacitat anual d’un milió de viatges.

Elèctrics

Els nous trens elèctrics, formats per tres cotxes, tindran 6 portes a cada costat (12 en total), 164 seients (140 de fixes i 24 d’abatibles) i una capacitat total de 439 viatgers. A banda dels indicadors sonors d’obertura i tancament de portes, els trens tindran un sistema d’enllumenat verd (obertura) o vermell (tancament) per facilitar la identificació de la maniobra per part de les persones amb discapacitat auditiva. A cada tren hi haurà 15 pantalles panoràmiques d’informació al client (5 a cada cotxe). A més, el sistema d’informació al viatger comptarà amb 16 altaveus a cada cotxe. Per informar els passatgers de les andanes, els trens disposaran de 8 pantalles LED exteriors, 2 de les quals de frontals (ubicades a la part superior de cada cabina) i 6 de laterals. Els trens seran accessibles, sense escales d’accés des de l’andana i amb rampa automàtica a les portes properes a la zona de mobilitat reduïda. El pas interior entre cotxes estarà permès mitjançant passadissos d’intercomunicació, amb una lleugera rampa, sense graons. Cada tren disposarà de dos espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda, així com dos espais multifuncionals per bicicletes, cotxets, etc.

Stadler

La construcció dels nous trens, ja en curs, va a càrrec de l’empresa Stadler, amb previsió de lliurament del primer tren l’últim trimestre del 2024 i amb la previsió d’inici del servei a finals del 2025, un cop s’hagin rebut les quatre unitats. El contracte adjudicat a Stadler inclou el manteniment dels quatre trens elèctrics per un període de 15 anys. El subministrament de les noves unitats té un cost de 44 milions d’euros i el manteniment, en 21,2 milions.