El vandalisme és un problema que afecta totes les infraestructures, siguin públiques o privades i els ferrocarrils no són aliens a aquesta situació. Per combatre-la, Ferrocarrils de la Generalitat té una solució: instal·lar tancaments laterals en una cinquantena de punts de les seves línies

 

De moment, en dues àrees

 Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès són els dos àmbits en els quals, amb l’objectiu de prevenir-hi accions vandàliques i reforçar així la seguretat del trànsit ferroviari, FGC ha optat per aquesta solució. Només durant l’any 2023 es van patir 32 incidents d’aquesta mena.  

49 punts

En total, els punts a on s’actua són 49: 37 d’ells a la línia Llobregat-Anoia, en municipis del Baix Llobregat, l’Anoia i el Bages, i 12 més a la línia Barcelona-Vallès, tant a la capital catalana com a alguns municipis del Vallès Occidental. En tots aquests indrets, en funció de l’entorn de cada ubicació, s’instal·laran malles electrosoldades o reixats d’entramat d’acer, entre d’altres tipologies de materials, amb una alçada total d’entre 2 i 3 metres, segons les característiques de cada zona. En el cas d’instal·lació sobre murs existents, ampits o baranes, les alçades dels sistemes de tancament seran les adequades per aconseguir l’esmentada altura. Després que a finals de desembre comencessin les tasques prèvies, els treballs d’instal·lació de les tanques han començat el mes de febrer, amb un pressupost de 728.000 euros. En una primera fase, els treballs es duran a terme a la línia Llobregat-Anoia, mentre que el reforç dels tancaments a la línia Barcelona-Vallès es farà en una segona fase. La majoria de treballs es duen a terme en franja nocturna, per no alterar el servei ferroviari, però en alguns casos es poden fer durant el dia, ja que no causen afectació a la circulació.