La crisi mundial de proveïment és seriosa i Ford o, almenys, la seva divisió nord-americana, ens el demostren: acumulen en un aparcament situat a uns 50 quilòmetres de la seva planta de Louisville fins a 45.000 pickups sense acabar.
En un circuit
L'aparcament pertany al circuit de carreres Kentucky Speedway i la solució és un parc temporal: els cotxes no destorben a les instal·lacions de la fàbrica, que ha de continuar funcionant, i els propietaris del circuit guanyen uns diners extres. A Espanya, els propietaris del circuit Ricardo Tormo; situat a Cheste (València), a prop de Ford-Almussafes; cedeixen el seu aparcament a empreses de lísing perquè aparquin allà els seus cotxes.
Èxit de vendes, però no hi ha lliuraments
La majoria dels vehicles que omplen l'aparcament de Kentucky estan ja venudes: són pickuops F-150, F-250 i F-350 que s'han venut als concessionaris però no s'han pogut acabar perquè falten peces, especialment microxips. Les cadenes de subministraments que proveeixen la indústria mundial continuen sumides en la letargia que va precipitar la pandèmia i les fàbriques de mig món no són capaces d'atendre una demanda de béns de consum que s'ha disparat ara que disposem d'efectiu estalviat durant els mesos de confinament.
D'allà, també, la inflació disparada: molta gent vol comprar, pocs béns a disposició i molts diners disponibles. La situació no és que sigui dolenta: és pitjor perquè, a més de no haver-hi prou peces, les poques que hi ha arriben tard i malament. Fa tres anys, vaig comprar un Jeep Compass nou per 18.000 euros i, avui, el mateix cotxe passa de 30.000. Incorpora alguns extres nous, és cert, però no hi ha res que justifiqui aquesta pujada de 12.000 euros. Res que no sigui aquest cercle pervers en el qual s'ha convertit el nostre dia a dia. Sense peces, o amb peces que arriben tard, no hi ha cotxes i, sense prou cotxes, els preus pugen. I com els qui s'encarreguen dels ports i els nolis ho saben, han pujat les tarifes. Avui, traslladar un contenidor nàutic de 40 peus costa deu vegades més que abans de la pandèmia. Cert que part d'aquest increment deriva del preu dels carburants, però no tot.
El cas de Ford, a més, només és un mes: General Motors acumulava més de 100.000 cotxes pendents de ser finalitzats i també va decidir aparcar-los. L'última moda, si el client es posa pesat i no vol esperar és lliurar vehicles inacabats en els quals no funciona bé el sistema d'àudio o el GPS no respon. O acceptes això i que te l'arreglin en la primera revisió, o t'esperes vuit mesos perquè et lliurin el cotxe i, mentrestant, vas pagant la lletra cada mes. L'alternativa és el mercat de segona mà.