Allò d'experimentar amb sistemes alternatius de propulsió per a vehicles de quatre rodes no és cosa d'ara: els cotxes elèctrics, que ens semblen ara del més moderns, es van comercialitzar fins i tot abans que els de combustió i, aquí a Espanya, la carestia de la postguerra ens va portar a construir cotxes que es movien gràcies a un artefacte, el gasogen, que permetia generar cremant fusta, carbó o qualsevol cosa que es tingués a mà, gasos que els motors podien utilitzar com a combustible. Fins i tot, allà pels anys 70, un senyor anomenat Arturo Estévez va presentar un motor que, encara que s'anunciava que funcionava amb aigua, carburava amb hidrogen que es generava barrejant aigua i bor. Invents alternatius al motor de combustió hi ha hagut molts, tant a Espanya com en altres països, però els motors elèctrics actuals són, de moment i amb les seves limitacions, l'única alternativa seriosa ja que, una altra idea revolucionària, la de moure cotxes amb reactors nuclears, va acabar rebutjant-se. Abans, això sí, Ford va arribar a presentar fins a un prototip en miniatura.

Nucleon
 

Ford Nucleon

El vehicle es deia Ford Nucleon, es va presentar en forma de maqueta el 1958 i era, com tots els Ford d'aquella època, impressionant i estrany alhora: una cabina vidrada, un petit va capar ocupaven el terç davanter i, darrere, la inusual estructura dels dos terços de darrere evidenciava que aquell Ford biplaça no era un cotxe qualsevol: s'anava a moure gràcies a un reactor nuclear que alimentava dues turbines.

Urani

El sistema anava a ser el mateix que el d'una central elèctrica: la fissió de l'urani alliberaria vapor d'aigua i aquest vapor mouria una turbina que, en aquest cas, anaven a ser dos: una per alimentar el motor i una altra, per a la resta de dispositius del cotxe. Part del vapor, a més, es reaprofitaria mitjançant un circuit intern. Amb una sola càpsula d'urani hi havia bastant, o això van dir, per rodar durant 8.000 quilòmetres. Al final, la cosa no va passar de la maqueta que va ser presentada el 1958 i, suposo, es va acabar rebutjant pels evidents perills que comportaria una col·lisió entre un cotxe amb aquest sistema de propulsió i un altre vehicle. De les conseqüències possibles del xoc de dos Ford Nucleon, millor ni parlar però, la veritat, no se m'ocorre un cotxe millor per rodar per les carreteres de la nostra Pell de Brau escoltant aquesta meravellosa cançó d'Aviador Dro que és Nuclear sí.