A l'estiu, comprar es converteix en peça clau del lleure, especialment si qui compra està fora de casa, però les botigues que avui coneixem estan sentenciades. De la mateixa manera que els comerços que van conèixer els nostres avis s'assemblen poc o res als supermercats i grans superfícies que omplen avui els nostres pobles i ciutats, les botigues actuals no canviaran i molt. Amazon, amb els seus supermercats sense gairebé personal, ja avança el model.
Relíquies
Avui, un supermercat convencional està lluny que ser una atracció turística però, si ningú no el remeia, en menys de mig segle es convertiran en una cosa tan pintoresca com els antics comerços d'ultramarins que perviuen en els centres històrics d'algunes ciutats. Els canvis, per descomptat, arribaran derivats de tecnologies com l'IA i les botigues que avui no criden la nostra atenció però sí que serveixen per buidar les nostres butxaques acabaran semblant-nos relíquies d'un temps que enyorarem amb la mateixa intensitat que avui molts enyoren un model comercial (el de mitjans del XX) que, encara que avui es valori tant, tenia també importants mancances.
Menys personal
A la botiga del futur, les línies de caixa desapareixeran i els dependents que avui coneixem es convertiran en alguna cosa tal que assessoris especialitzats. No hi haurà cues|coles i la supervisió humana per als pagaments es limitarà al mínim imprescindible. Estem doncs ja a prop de les botigues sense personal? Sí, sens dubte: la teva botiga preferida –també la de proximitat- s'assemblarà en vint anys més a una oficina de banc o un concessionari de cotxes dels d'ara que al comerç al qual estàs acostumat. De fet, és probable que ni tan sols acumulin estoc de productes i que, per veure el que compres, hagis de recórrer a pantalles i simuladors.
IA
Més enllà de sectors en els quals la interacció amb un dependent expert sigui crucial per concretar la decisió de compra, la presència d'assistents humans a les botigues pot arribar a no ser necessària. Avui, els sistemes d'IA i aprenentatge automàtic assistits per càmeres i sensors permeten rastrejar en temps real cada moviment d'un client en un espai comercial. Les dades obtingudes així permeten, també, que aquest mateix client que es rastreja rebi igualment en temps real recomanacions personalitzades a la seva terminal mòbil o el seu rellotge intel·ligent que faran gairebé innecessari disposar a la botiga de massa productes. De fet, ni tan sols hauràs de carregar amb bosses, perquè el que compris arribarà a casa teva des d'un magatzem i gràcies a una empresa de missatgeria. Si sumem aquest fet a què el 60% dels compradors prefereix l'autopagament queda clar que el model de botiga que coneixem té els dies comptats. I, si res no canvia, els petits comerciants ho tindran encara més difícil.