Als cotxes amb motor de combustió els queden, si les previsions es compleixen, menys de quinze anys per a, si són nous, deixar de vendre's a Europa. El 2035, segons les previsions, no es podran fabricar ja cotxes amb motor de gasolina i gasoil o amb motors híbrids i, per això, diferents grups d'investigadors de tot el món treballen en sistemes de propulsió alternatius capaços d'atorgar més autonomia de moviment als vehicles que les bateries elèctriques. Un dels més interessants combina propulsió dièsel i hidrogen i permet modificar els propulsors clàssics de gasoil perquè consumeixin fins i tot un 90% d'hidrogen verd.
Des d'Austràlia
Els responsables del projecte són un equip d'enginyers del Laboratori d'Investigació de Motors de la Universitat de Nova Gal·les del Sud (UNSW) de Sídney, a Austràlia i el seu sistema redueix les emissions de diòxid de carboni en més d'un 85%. En desarrollarlo,m han invertit 18 mesos i el resultat és un sistema d'injecció dual directa en el qual s'utilitza, a més d'una quantitat mínima de gasoil, hidrogen procedent de fonts d'energia netes i renovables.
Com funciona?
El nou sistema dels enginyers de l'UNSW manté la injecció original de gasoil al motor, però n'inclou també una altra d'hidrogen que va directa al cilindre i permet resoldre les emissions nocives de CO2. Els motors dièsel es converteixen així en propulsors nets i, a sobre, guanyen un 26% d'eficiència. Qualsevol motor dièsel utilitzat en camions i equips elèctrics en les indústries del transport, l'agricultura i la mineria podria adaptar-se a aquest nou sistema híbrid en tan sols un parell de mesos. És, com feia Eduardo Barreiros amb els motors de gasolina que queien a les seves mans a finals dels anys 40, una rectificació en tota regla que permet reconvertir el parc mòbil actual en un altre de més ecològic i net i evita que milions de cotxes amb anys de vida per davant acabin en un desballestament. El sistema pot estar a punt per comercialitzar-se en 12 mesos.