Un dia és Iberdrola i, al següent, Paradors. A l'altre, una cadena de supermercats i, fins i tot, alguna empresa vinculada a petrolieres com Shell. Tots, més aviat o més tard, anuncien el desplegament de nous carregadors en la geografia nacional. Amb tot, són quantitats escasses que no serveixen, ni de lluny, per col·locar-nos al mateix nivell que altres països. Tenim, a més un volum de carregadors fora de servei que frega l'indecent.
Quants n'hi ha?
El 2020, els carregadors que hi havia al territori nacional eren 8.000. Després, el 2021, es van superar els 13.000 i el 2022 es tancava amb 22.000. Entre 2020 i 2022, l'increment ha estat de 175 punts percentuals. El problema està en la xifra d'aquest any: tancarem el 2023 amb 22.760 punts de recàrrega públics segons Anfac, l'associació de fabricants d'automòbils. El creixement s'ha frenat.
Poca potència
Hi ha, tanmateix una altra qüestió que va més enllà de les simples xifres i que té a veure amb la potència. El 73% d'aquests gairebé 23.000 carregadors tenen una potència inferior a 22 kW. Són, en suma, carregadors lents. Només tenim 875 de 150 kW i, si ens fixem en els ultraràpids, resulta que només n'hi ha set. Quins són? els de 250 kW. El Baròmetre d'Anfac mostra una altra dada molt preocupant: d'aquests gairebé 23.000 carregadors que existeixen, 6.704 estan fora de servei. Ja no és que allò del cotxe elèctric comenci a semblar una broma de mal gust: és que, allò dels carregadors també ho sembla.