General Motors, la xinesa SAIC –propietària de MG- i CATL, també xinesa però especialitzada en bateries, ho han aconseguit: acaben de crear una bateria amb capacitat de càrrega ultra ràpida: en només cinc minuts, acumula prou energia perquè el cotxe que la porta circuli durant 200 km.

 

Hierro i liti

La nova bateria utilitza fosfat de ferro i liti (LFP) amb un multiplicador de càrrega de 6C i marca una fita per a la indústria. Segons les especificacions compartides pels seus creadors, permet taxes de recàrrega ultraràpides que fins ara no havien estat possibles al mercat. Fins al llançament d'aquesta nova bateria, la indústria xinesa havia assolit una velocitat de càrrega de 5.5C, amb la qual el model ZEEKR 2025 007 podia recarregar-se del 10% al 80% en tan sols 10,5 minuts. Tanmateix, amb el desenvolupament de la cèl·lula LFP de 6C de SAIC-GM i CATL, la velocitat de càrrega es multiplica. La nova bateria permet assolir 200 quilòmetres d'autonomia en tot just 5 minuts utilitzant un carregador ràpid de corrent continu (DCFC). La càrrega completa s'aconsegueix en deu minuts, sempre que el carregador que s'utilitzi sigui d'alta capacitat.

Més barata

L'avenç de SAIC-GM i CATL abarateix a més costos, perquè l'ús de fosfat de ferro i liti així ho permet, ja que la combinació resulta més econòmica que altres tecnologies de bateries. La nova bateria de CATL podria ser la clau per accelerar l'adopció massiva de els VE, alleujant un dels principals obstacles que enfronten els consumidors: l'ansietat per l'autonomia i el temps necessari per recarregar. A Espanya, tanmateix, queden un altre problema per resoldre: la insuficient xarxa de carregadors. I el pitjor no és que n'hi hagi pocs: és que que, els que hi ha, són antics o són fora de servei. El preu dels cotxes elèctrics, un altre factor limitante,podría combatre's gràcies a l'invent de GM, SAIC i CATL, ja que el que encareix els VE és, precisament, el cost de la seva bateria.