Ets dels que pensen que mai hi ha sancions per a les grans companyies, especialment les del sector del transport aeri? Doncs, per a la teva informació, el Departament d’Empresa i Treball mitjançant l’Agència Catalana del Consum, ha sancionat 18 companyies aèries amb un import global de 706.808 euros en els darrers tres anys (2021, 2022 i 2023). Des del 2021 fins ara, la inspecció de Consum ha realitzat un total de 246 actuacions inspectores en el sector del transport aeri i ha obert 32 expedients sancionadors, dels quals 30 ja s’han resolt amb sanció. Per ajudar els passatgers a reclamar els seus drets, la Generalitat ha activat un programa: no et deixis els teus drets a terra.

 

Motius

Els motius principals de les sancions són l’existència de pràctiques comercials deslleials, amb perjudici econòmic pels consumidors, així com la negativa o la resistència a subministrar dades a la inspecció de consum. D’altres infraccions tenen a veure amb la inclusió en els contractes de clàusules que limiten els drets dels consumidors, i per tant abusives, o amb incompliments pel que fa als serveis d’atenció a la clientela.

Quant a les reclamacions, en aquest mateix període, Consum n’ha gestionat un total de 4.781 relacionades amb incidències en vols, de les quals 2.938, el 61,45 %, s’han pogut resoldre per la via de la mediació. 1.352 reclamacions s’han hagut d’arxivar perquè les companyies aèries no han acceptat la mediació. No et deixis els teus drets a terra, la campanya activada, posa en valor la protecció de què gaudeixen les persones consumidores en l’àmbit la de la Unió Europea, quan pateixen alguna de la incidències més habituals en el transport aeri. A més, recorda que l’Agència Catalana del Consum ofereix vies extrajudicials, voluntàries i gratuïtes per resoldre les controvèrsies entre consumidors i companyies aèries.

Vueling, la més sancionada

Vueling encapçala la llista d’empreses amb més reclamacions (1.384), seguida per Ryanair (1.115), Iberia (251), TAP Air Portugal (144), Easyjet (110) i Norwegian(101). Les incidències que han generat més reclamacions han estat, amb diferència, les cancel·lacions i els retards. Un altre dels principals problemes té a veure amb l’equipatge, i concretament amb el cobrament de suplements per les maletes de cabina