El Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya ho te clar: col que la intel·ligència artificial (IA) interpreti un paper fonamental al sistema educatiu que gestiona. Per fer-ho, ha elaborat una guia que ha estat presentada aquest 13 de febrer.

inteligencia artificial dades mediques adobe firefly

 

 

Per a docents i centris

La guia és un document de 20 pàgines i ha estat elaborat per personal del Departament, professors i experts del món educatiu i universitari. Per Anna Simó, consellera d'Educació, l'IA ha de ser un motor de millora: "som a temps de ser proactius i fer que l'IA sigui motor de la millora educativa. És imprescindible que, donis del sistema educatiu, ens hi enfrontem, que siguem capaços de reflexionar com deixem entrar l'IA a l'aula, com podem aprofitar-ne tot el potencial educatiu i quins són els cingles que hem de preveure, sempre tenint en compte les recomanacions ètiques de la Comissió Europea i de la UNESCO. Malgrat tot i passi el que passi, l'educació sempre necessitarà el docent: les relacions personals, la capacitat de motivar, l'acompanyament emocional, l'adaptabilitat a situacions imprevistes, la creativitat, l'empatia, la intuïció...".

Quatre àmbits

El recull, amb múltiples referències a la retanca educativa internacional, presenta tres punts clau que el professorat ha de tenir en compte en relació amb l'ús de l'IA: incorporar-la de forma crítica, tenint-ne en compte les oportunitats, però també els cingles i els reptis; educar en els bons usos de l'IA, i aprofitar-ne les oportunitats. El document també especifica quatre grans àmbits d'aplicació de l'IA com a eina de suport en el sistema educatiu: aprenentatge de l'alumnat mitjançant cercadors, revisors lingüístics, traductors, simuladors o realitat augmentada, eina per als docents amb la qual facilitar la generació d'activitats, l'avaluació o la personalització dels aprenentatges, ajut pels centris educatius com a eina per millorar la recollida de dades i detectar perfils de risc, i, finalment, suport al sistema educatiu per detectar necessitats d'intervenció, prevenir l'absentisme i l'abandonament escolars o, per exemple, facilitar processos administratius.

En la guia també s'hi enumerin formis d'usar diferents aplicacions de GenIA (intel·ligència artificial generativa) com a suport al professorat. En aquest sentit, inclou suggeriments per reorientar les programacions educatives, perquè −amb una incorporació responsable i meditada de l'IA, basada en formació− s'enriqueixi el procés d'aprenentatge. En aquest sentit, és presenta l'IA com una oportunitat per consolidar el treball per competències, en línia amb el currículum vigent.