Cinc eixos estratègics, 210 accions per enguany i, dins d’aquestes 600 activitats per a desenvolupar aquest 2024. Aquestes són algunes de les eines que la Generalitat inclou dins del seu Pacte per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030 amb un objectiu: reduir d’aquí al 2030 en un 50% les víctimes mortals en accidents de trànsit i assolir la Visió Zero –zero víctimes mortals- l’any 2050. Els eixos definits són cinc: mobilitat segura i sostenible, control més dinàmic de la seguretat viària,  formació i educació continuada, millores a la xarxa viària de Catalunya i participació i atenció al territori i a les persones.

accident Transit Gran Via / SER Catalunya
 

Seguretat i control

Dins de la primera línia hi ha diferents accions previstes per facilitar el canvi modal cap a mitjans de transports més sostenibles i fomentar la intermodalitat entre diferents modes de transport. Hi ha iniciatives per reduir la contaminació atmosfèrica, les emissions i l’impacte ambiental. A més, també hi ha accions que busquen ordenar les noves tendències en la mobilitat urbana, els vehicles de mobilitat personal i els vehicles compartits, i d’altres que pretenen planificar les infraestructures urbanes a favor de la pacificació del trànsit. 

Pel que fa al control de la seguretat viària, es plantegen estratègies per combatre la dispersió dels sinistres amb una estratègia més dinàmica de la informació i del control de la seguretat viària; i mesures per reduir els atropellaments de vianants i el risc i la sinistralitat dels ciclistes i dels motoristes.

Formació, millores viàries i participació

Quant a la formació i l’educació viària, es busca establir una estratègia formativa per als infants i joves en l’actual i futur model de mobilitat; fomentar un aprenentatge al llarg del cicle vital davant els riscos i necessitats de la mobilitat segura, sostenible i saludable; formar els conductors i conductores tenint en compte els nous reptes de la mobilitat; establir mesures preventives i de control davant de conductes infractores i reincidents; i incrementar les accions per a la millora de la seguretat laboral viària.  A més, pel que fa a les intervencions a la xarxa es contemplen sistemes intel·ligents de transport per a la reducció de la sinistralitat i la gestió del trànsit; millorar l’eficiència energètica dels vehicles a motor i l’electrificació de la mobilitat; incorporar sistemes intel·ligents de transport (ITS), actuacions de via i noves tecnologies per a la millora de la gestió i de la informació del trànsit; iniciar nous projectes per a la mobilitat connectada i autònoma.

  Finalment, pel que fa a la participació es pretén repensar l’estructura que requereix abordar els nous reptes de mobilitat quant a polítiques públiques de mobilitat i seguretat viària; reforçar la coordinació i col·laboració amb les entitats supralocals i locals; proposar un marc jurídic per adaptar la mobilitat segura i sostenible al canvi cultural i de paradigma; planificar les estratègies de la mobilitat segura i sostenible; i també un seguit d’accions previstes per a l’atenció a les víctimes dels sinistres de trànsit.