L'impacte a Espanya i l'assentament com a cercador mundial és molt gran per part de Google. La companyia ha anunciat, recentment, que realitzarà una prova a la Unió Europea, eliminant notícies dels resultats de recerca en resposta a les normatives que busquen millorar la compensació als mitjans. En països com Espanya, on Google Notícies ja va estar absent durant un període per regulacions similars, aquesta prova pot afectar la visibilitat de mitjans locals, reduint l'accés a notícies per a usuaris que recorren a Google per informar-se.
Com el motor de cerca més utilitzat globalment, l'impacte de qualsevol canvi en el seu funcionament és significatiu. Google no només facilita la navegació a internet, sinó que també impulsa tràfic massiu a llocs web de notícies. Aquesta influència col·loca la companyia en el centre de debats sobre el valor dels continguts informatius, ja que el seu control sobre l'accés a notícies afecta tan mitjans grans com petits.
El programa ENP i l'experiment a la UE
El programa Extended News Previews (ENP) va ser introduït per Google per oferir dades ampliades sobre notícies a la UE. Aquest programa busca millorar l'experiència de l'usuari en mostrar fragments de notícies detallats directament en els resultats de recerca, una mesura que va sorgir en resposta a les demandes de transparència al bloc. Tanmateix, la iniciativa de Google també ha portat noves tensions: la companyia ara durà a terme proves per mesurar com l'absència d'aquests continguts podria impactar els usuaris i els editors en termes de tràfic i accés.
Les notícies podrien desaparèixer dels resultats de recerca orgànica
Google explica que aquesta prova s'alinea amb els canvis reguladors recents a Europa i busca comprendre les conseqüències d'un model en qui les notícies podrien desaparèixer dels resultats de recerca, obrint la possibilitat de replantejar-se les polítiques de compensació a mitjans. Mountain View ha assegurat que la prova és temporal, encara que el resultat podria influir en la disponibilitat de notícies a Google en el futur.
La iniciativa i el programa ENP subratllen com Google explora el compliment de normatives locals mentre manté la seva posició al mercat global. Aquesta estratègia pot tenir un fort impacte, especialment en regions on els editors de notícies depenen de Google per assolir audiències digitals.
D'aquesta manera, la prova de Google representa un moment crític en la relació entre gegants tecnològics i els mitjans, un terreny en constant evolució on l'equilibri entre accessibilitat de la informació i sostenibilitat de les empreses informatives es continua ajustant.