Ja ha arribat a Espanya el nou servei de Google: News Showcase. Després del retorn del cercador de notícies Google News després de vuit anys en guaret, l'estrena d'aquesta nova eina suposa una revolució per als mitjans de comunicació espanyols. En un acte de presentació que va tenir lloc a Madrid dijous 22 de setembre i que va comptar amb representants dels 60 mitjans que recolzen la seva implementació, News Showcase promet oferir una experiència personalitzada per als usuaris que busquin notícies.
Arriba a l'estat espanyol Google News Showcase
La nova eina de Google no és només una fita per l'eficàcia dels seus serveis. A més de personalitzar l'experiència de l'usuari, News Showcase ha aconseguit un acord heterogeni amb mitjans espanyols rellevants com Atresmedia, Prisa, Prensa Ibérica, Unidad Editorial i Godó. En la resolució individualitzada d'aquests acords, s'acaba una compensació econòmica per part de Google als mitjans participants. Quant als mitjans de pagament per als subscriptors, s'afegeix una compensació per proporcionar accés en obert a determinats continguts.
Fuencisla Clemares, Country Manager de Google a Portugal i Espanya, va admetre en l'esdeveniment de presentació que se senten "satisfets amb l'acollida" del programa. Clemares va destacar també la manera en què aquesta serà una eina de gran ajuda per posar en relleu els llocs web dels editors, que podran "captar més trànsit i obtenir noves audiències". I és que encara que es tracti d'un servei innovador, els treballadors de Google diuen estar convençuts d'estar en "la bona direcció" considerant les dinàmiques actuals.
Els responsables dels mitjans que formen part de la iniciativa es van mostrar molt optimistes amb la implementació del servei, tenint en compte que el periodisme digital estava errant en alguns aspectes. Marisa Manzano, directora general comercial del Grupo Prisa, reconeixia que "els mitjans ens havíem quedat enrere", fent al·lusió a la dificultat afegida que suposa una personalització absoluta de continguts perquè sigui l'usuari que decideixi quina informació vol consumir. Amb referència a això, el director general d'El Confidencial, Alejandro Laso, va emfatitzar la necessitat actual dels mitjans de "posar l'usuari en el centre, donar-li tota l'atenció, amb un periodisme molt més proper". Una cosa que, segons el previst, succeirà a partir d'ara.
Un nou periodisme basat en la personalització de continguts
La intenció primera de Google News Showcase és oferir, a través de la secció Kiosko de Google News i per a tots els usuaris que busquin notícies, diferents panells que mostrin les notícies més rellevants publicades per cada mitjà de comunicació. Aquestes, que seran seleccionades pels mateixos editors de redacció per potenciar el trànsit d'usuaris, també mostraran el logotip de cada mitjà amb l'objectiu que la navegació sigui més intuïtiva.
El canvi és latent si es considera el previ. En el sistema anterior i d'acord amb criteris de posicionament web, les informacions s'entremesclaven i el resultat no era tan eficaç. Amb l'arribada d'aquest nou servei al cercador, l'algoritme basat en l'usuari —els seus interessos, les fonts que sol consultar, la seva ubicació geogràfica, etc. — entrarà en joc per a l'aparició de cada contingut en la interfície del cercador.