Internet, les xarxes socials, whatsapp... són molts els mitjans pels quals ens arriben diàriament notícies de les que moltes vegades dubtem sobre la seva veracitat. La notícies falses o fake news ens preocupen els ciutadans però també els polítics, els mitjans de comunicació, les celebritats i, sens dubte, a les grans companyies d'internet.

Tant és així, que ara Google ha posat una eina de detecció de fake news a disposició de qui vulgui utilitzar-la. Es tracta d'un altre de les desenes de serveis que ofereix gratuïtament la companyia nord-americana i que encara que acaba de començar, promet convertir-se en referent amb el pas del temps.

El web de Google es diu Fact Check Explorer i en el seu propòsit de provar de desacreditar la quantitat de notícies falses que circulen pels diferents canals d'internet ha arribat a acords amb empreses a diversos països del món perquè serveixin com a proveïdors dels desmentiments.

Webs especialitzats en comprovar la veracitat de les notícies com snopes.com o Truth or Fiction en anglès o maldita.es o AFP Factual en castellà, serveixen com a base de dades instantània davant de qualsevol consulta que realitzi l'usuari.

En principi, les respostes a les consultes es donen en l'idioma en el qual l'internauta tingui configurat el seu perfil de Google, però també ofereix la possibilitat que el dubte es pugui respondre només en anglès i fins i tot en qualsevol idioma.

Michael Jackson abús

El cercador que ja està disponible des de fa uns dies, és una de les iniciatives que estan tenint lloc des de la companyia de Mountain View. De fet, Google porta des de 2016 treballant incansablement contra les fake news com demostra que des del seu News Lab (Laboratori de Notícies) han format en aquesta matèria més de 300.000 periodistes el 2018, ja sigui presencialment o a través de la Xarxa. La seva intenció és que siguin mig milió per a 2020.

Així mateix, s'ha associat amb la xarxa International Fact Check Network i nombroses redaccions de mitjans de comunicació a tot el món. Amb això pretén parar la propagació de les notícies falses, especialment en moments tan importants com els de les eleccions.

Però les seves iniciatives no es queden només al nou web Fack Check Explorer o en la formació de periodistes, sinó que han pensat en els més petits per formar-los per al futur. Així, perquè els nens creixin sabent la diferència entre ficció i realitat, quant als fets es refereix, han invertit 10 milions de dòlars en un programa global d'alfabetització digital sobre els mitjans el 2018.