La insuficient xarxa de punts de recàrrega és, per a un 52% dels potencials usuaris de cotxes elèctrics, una de les tres raons que llasta les vendes de cotxes elèctrics a Espanya, però el Govern no ho veu així: Sara Aagesen, Secretària d'Estat d'Energia, considera que la infraestructura de recàrrega és "suficient" per al parc actual i el que hi és per venir".

 

Tres factors

En la presentació del Saló del Vehicle Elèctric, que s'ha celebrat a Madrid del 13 al 15 de setembre. El seu punt de vista contrasta amb el que es reflecteix la recent enquesta que, entre potencials usuaris de cotxe elèctric, ha realitzat Electra, empresa especialitzada en sistemes de recàrrega ultraràpida per a vehicles elèctrics. Segons en l'estudi, la falta de carregadors en espais públics és, després de l'alt preu i la baixa autonomia de les bateries, la segona barrera que frena la decisió de compra d'un cotxe elèctric. Així, mentre que un 70% dels conductors descarta la compra per l'elevat preu d'aquests vehicles, un 52% ho fa per les circumstàncies de les infraestructures de recàrrega i un 44%, per la baixa autonomia de les bateries. Malgrat això, i segons el mateix estudi, un 60% dels conductors estudia|remena comprar un cotxe elèctric en els propers cinc anys.

Els problemes de la xarxa

A Espanya, la majoria de punts de recàrrega són privats o particulars i els públics solen ser de baixa potència i estan concentrats en territoris molt concrets. A més, un elevat percentatge d'ells és fora de servei. Existeixen, a més, pocs ajuts (i de tramitació complicada) que fomentin la compra. Tant és així que, segons l'estudi d'Electra, el 90% dels usuaris consultats considera que els ajuts actuals són insuficients. Des del Govern, tanmateix, ho veuen tot d'una altra forma. Wayne Griffiths, el que va ser president d'ANFAC, també creu que queda molt per fer malgrat el que opina Aagesen. Tant és així que va abandonar el seu càrrec al capdavant de la patronal del sector trans constatar, va considerar, que el compromís polític amb l'electrificació de la mobilitat no és suficient en absolut.