Un dels frens principals al desenvolupament de la indústria dels drons a Espanya deriva de la legislació, considerada per diferents associacions d'usuaris com a|com massa restrictiva. Aquest mes de juny, la norma ha estat modificada mitjançant Reial Decret. Amb el canvi, segons el Consell de Ministres, s'"aporta estabilitat i seguretat jurídica al sector". El Reial Decret completa la normativa de la Unió Europea (Reglament Delegat (UE) 2019/945 i del Reglament d'Execució (UE) 2019/947) i es deroga el Reial Decret 1036/207 que regulava la utilització civil d'aquestes aeronaus.

El nou marc normatiu entrarà en vigor 20 dies després de la seva publicació al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). Les principals novetats incloses al nou Reial Decret es troben en canvis i regulacions dins de les operacions EASA, la creació d'una nova zonificació d'UAS, el desenvolupament del marc normatiu per a U-Space, i l'aplicació del règim jurídic a les operacions No EASA. L'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), en el seu compromís amb el servei públic als usuaris, modificarà tota la informació sobre això en l'àmbit "UAS/Drons" del seu web, on s'anirà actualitzant el contingut per a més agilitat i comprensió de la normativa.

general drons

Operacions

Dins de les operacions d'aeronaus EASA, és a dir, aquelles operacions d'aeronaus per a activitats o serveis inclosos en l'àmbit d'aplicació el Reglament d'Execució i el Reglament Delegat (Reglament Base d'EASA), el nou Reial Decret introdueix la regulació de les Entitats Designades per formar pilots i es crea la figura de l'Instructor, Examinador i Avaluador. Alhora, es redueix l'edat mínima de pilots a distància per a operacions en categoria oberta, que passa a 14 o 12 anys segons la subcategoria i el tipus d'UAS utilitzat.

Zonificació

A més de les regles generals de drons en funció de la categoria operacional, depenent del lloc o tipus d'activitat a desenvolupar, l'operador pot estar subjecte al compliment d'altres requisits. Amb l'actualització normativa en relació amb la zonificació, s'estableixen requisits i limitacions aplicables a l'ús d'UAS amb un esquema més ajustat al nou entorn regulatori europeu. Els principals canvis són el final|finalitat de la distinció entre activitats recreatives i professionals i els seus requisits concrets de zonificació, l'eliminació de coordinar les operacions d'UAS en espai aeri controlat, sempre que estigui fora de l'entorn d'aeròdroms/heliports i no superi l'altura màxima de 60 metres i l'establiment de zones generals i un marc per a la creació de zones particulars per motius de seguretat operacional i pública, privacitat i protecció del medi ambient. L'establiment d'aquestes zones es farà a iniciativa de CIDETRA o per petició de l'administració pública, estatal o autonòmica.