L’educació s’ha considerat des de fa segles com el passaport més directe cap a un ascens social, tot i que, segons múltiples indicadors, els nascuts després del 1975 viuen avui pitjor que els seus pares a la seva edat tot i ser la primera generació que va accedir massivament a estudis universitaris. Les actuals generacions d’infants i adolescents sembla que, si res no canvia, viuran pitjor encara i, entre ells, hi ha un col·lectiu que ho té encara més complicat: el d’aquells que, en pertànyer a famílies amb menor poder adquisitiu disposen d’un accés més complicat a la formació que cal per emprar les tecnologies de manera responsable. Amb la voluntat de solucionar aquesta situació, la Generalitat ha activat un programa formatiu anomenat Competències Digitals per a la Infància (CODI).

 

Per a 32.000 alumnes

Amb un pressupost de 7,3 milions d’euros procedent del fons Next Generation, la Generalitat vol oferir   formació en competències digitals a 31.813 infants i adolescents de 9 a 17 anys, prioritzant, expliquen els responsables del programa “els que es trobin en situació de vulnerabilitat, i joves extutelats”. El CODI combinarà coneixements, habilitats i actituds que comportin un ús segur, crític i responsable de la tecnologia, no només per l’aprenentatge o la feina, també per la participació en societat i la interacció amb els altres. Aquestes competències, considera la Generalitat, “són fonamentals per la inclusió educativa, laboral i social”. L’objectiu del projecte, apunten, “és estendre-les entre infants i adolescents, especialment els més vulnerables per evitar que ningú no quedi enrere”.

Des d’enguany

El projecte es durà a terme el 2024 i el 2025 en horaris i períodes no lectius (extraescolars, vacances d’estiu...), mitjançant cursos presencials en connexió amb una plataforma, que disposarà de continguts d’un màxim de 90 hores. Els joves participants podran obtenir el certificat si cursen 30 hores formació. Hi haurà dues modalitats de formació. D’una banda, competències digitals bàsiques per a nens i nenes d’entre 9 i 13 anys; i de l’altra, de competències digitals avançades per a adolescents d’entre 14 i 17 anys i joves extutelats, per afavorir-ne l’ocupabilitat. Mentre, els joves i nens de famílies convencionals hauran de continuar formant-se en competències digitals com fins ara: a casa o mitjançant els continguts lectius existents que formen part dels plans d’estudi i sense rebre cap titulació específica en la matèria