La cervesa és un bé tangible, però digitalitzar-ne el sistema d'elaboració estalvia temps i esforç i redunda en un millor producte. Per això, Heineken Espanya —que elabora, a més de la cervesa que porta el nom del grup, Cruzcampo, Amstel, El Águila i la jaenesa El Alcázar, entre d'altres— ja hi està posada.

himg2 640w
 

Des de la producció a la distribució

Les fàbriques de cervesa actuals se semblen poc o res al que imaginem: processos automatitzats, sistemes de sensors i personal format en el maneig d'equips que recull dades i permeten prendre decisions en temps real per a solucionar qualsevol contingència configuren el model de fàbrica denominat Connected Brewery que Heineken reprodueix a les seves diferents ubicacions productives. Per a la distribució, la firma confia en socis locals que disposen també de sistemes que connecten les seves xarxes pròpies amb les de la casa matriu i permeten conèixer en tot moment quines necessitats hi ha en cada punt i com cobrir-les. Les vendes, tant al canal offtrade (comerços) i ontrade (hostaleria), es gestionen mitjançant una plataforma digital que es diu Fuerz Bar i que permet fer comandes, resoldre incidències i recopilar i consultar informació. Fins i tot les aixetes del teu bar preferit es poden informatitzar, si així es vol.

Com es digitalitzen?

Ho fan de la mà del programari que facilita als seus distribuïdors, les dades que es recopilen, l'automatització de processos i el desenvolupament de noves eines pròpies per facilitar encara més el treball de col·laboradors i empleats. La formació, també, és fonamental i, per descomptat, la conciliació, perquè Heineken permet als seus empleats teletreballar 64 hores al mes. La sostenibilitat és un altre objectiu, expliquen des de Heineken, ja que l'empresa vol ser neutra en carboni el 2040. A Jaén, on elaboren la cervesa El Alcázar, té ja la primera fàbrica cervesera amb zero emissions de tot Espanya. El 78% de les matèries primeres que empra aquesta fàbrica procedeix, a més, de cultius sostenibles. Heineken vol ser punta de llança d'un sector, el de la cervesa, que genera molta ocupació i riquesa a tot Europa.