Aparentment, és com qualsevol altre tren de rodalies tret de per un detall: del sostre d'un dels vagons surt vapor d'aigua. Significa això que hem tornat 60 anys enrere i que les locomotores dièsel i elèctriques van a ser desplaçades pel venerable (i gloriós) vapor d'Isambard Kingdom Brunel, Goroge Stephenson o Livio Porta? No, només significa que hi ha un nou sistema de propulsió sobre les vies europees i que es diu hidrogen.
Amb el segell d'Alstom
El primer tren propulsat amb hidrogen que dona servei en una línia comercial europea ha estat fabricat per Alstom i circula per vies alemanyes gràcies a un operador, LNVG, que ha decidit substituir els 15 trens dièsel que donaven servei en una de les principals línies de passatgers de la Baixa Saxònia per moderns combois sostenibles.
Com són?
El tren es diu Coradia iLint i compta amb bateries de pila d'hidrogen integrades a la part superior dels vagons que li atorguen prou autonomia per recórrer més de 1.000 quilòmetres cada dia per trams de via sense catenària. Les piles es recarreguen, cada nit, a les cotxeres, que disposen d'un punt d'abastament. La posada en servei d'aquests trens arriba després de quatre anys de feina i, cal reconèixer-ho, són un 20% més cars que els combois dièsel que encara fabrica la mateixa Alstom. Per dins, són idèntics a qualsevol altre tren però, en el mecànic, són més verds. A França, línies clausurades fa anys com la Montréjeau-Luchon, a quatre passes del Val d'Aran, podrien reobrir gràcies a aquesta tecnologia ferroviària.