Recentment, un usuari de X (abans Twitter), conegut com Kike (@kikelt_), va denunciar públicament una nova modalitat de frau telefònic anomenada l'"estafa del sí", en la que els ciberdelinqüents utilitzen la informació personal de les víctimes obtinguda a través de la Dark Web. Segons fonts de 20 minuts, aquesta modalitat està cobrant popularitat i amenaça la seguretat financera dels usuaris desprevinguts. El cas va cridar l'atenció a causa de la rapidesa amb què es va viralitzar, alertant més persones sobre el risc.
La Policia Nacional ha pujat un vídeo a TikTok per explicar en què consisteix aquesta estafa. En el vídeo, adverteixen sobre les trucades on els estafadors intenten obtenir respostes afirmatives de les seves víctimes. L'objectiu principal és gravar la paraula "sí" o qualsevol altra afirmació clara per utilitzar-la posteriorment en operacions fraudulentes, com contractes o autoritzacions bancàries.
En què consisteix l'"estafa del sí"?
Segons el portal 20 minuts, el frau comença amb una trucada en la qual els estafadors es presenten com agents d'una empresa o entitat oficial, generalment amb un to amistós i professional. Al llarg de la conversa, indueixen preguntes que busquen una resposta afirmativa. Aquesta resposta gravada és després utilitzada per aprovar transaccions o compromisos financers en nom de la víctima, la qual cosa pot derivar en càrrecs inesperats en comptes bancaris o la contractació de serveis sense el consentiment de la persona afectada.
Un dels elements més preocupants d'aquesta estafa és que, a més dels enregistraments de veu, els ciberdelinqüents obtenen informació personal i bancària de les seves víctimes a través de filtracions en la Dark Web. Això augmenta les possibilitats que es cometin fraus a gran escala i dificulta la seva detecció primerenca.
Estadístiques de les estafes telefòniques a Espanya
El frau telefònic ha augmentat considerablement a Espanya en els últims anys. Segons les estadístiques de la Guàrdia Civil, s'estima que el 2023 hi va haver un increment del 25% als reports d'estafes telefòniques en comparació amb anys anteriors. L'ús de tecnologies avançades i la proliferació de dades personals filtrades en la Dark Web han permès que els ciberdelinqüents perfeccionin els seus mètodes.
Les autoritats assenyalen que les estafes relacionades amb la suplantació d'identitat i el frau bancari a través de trucades representen una de les principals amenaces en la seguretat cibernètica del país. Les estafes del tipus "phishing" i "vishing" (frau mitjançant veu) s'han tornat més sofisticades, el que dificulta que les víctimes detectin el frau a temps.
Prevenció i recomanacions davant d'aquest tipus d'estafes
Per evitar ser víctima de l'"estafa del sí" i altres fraus telefònics, és recomanable no respondre trucades de números desconeguts ni proporcionar informació personal per telèfon. A més, si es rep una trucada sospitosa, s'ha de contactar directament a l'empresa o institució a través dels seus canals oficials. En cap cas no s'ha de confirmar la identitat amb un "sí" o qualsevol altra afirmació.