Treballar de comercial és qualsevol cosa menys fàcil. Teòricament (depèn de l'empresa) es tracta de feines que atorguen una llibertat notable, però estan subjectes a resultats més que cap altre. Ara, amb l'IA pel mig, s'acosta un canvi radical per a aquests professionals, que poden experimentar un gir complet en les característiques del seu acompliment d'aquí a 2028. Així ho indica un recent estudi elaborat per la consultora internacional Gartner.
El comercial de carrer guanyarà valor davant el centrament en tasques administratives i de prospecció
Segons l'estudi que ha elaborat Gartner, el 60% de les tasques comercials que actualment es duen a terme en els departaments de vendes s'executaran l'any 2028 mitjançant aplicacions d'IA. Avui, i així ho indica també l'estudi, només un 5% de les tasques quotidianes que es desenvolupen en aquest tipus de departaments es porta a cap mitjançant aplicacions d'intel·ligència artificial, però el percentatge creixerà (i molt, tant com 55 punts) durant els pròxims quatre exercicis. Les habituals excuses dels comercials que no assoleixen resultats (el treball administratiu em roba temps, no puc estar venent perquè l'ERP m'obliga a fer moltes tasques) ja no valdran. L'IA, que optimitza processos i estalvia temps, serà una eina d'ús quotidià en àmbits com la venda dirigida, la prospecció i l'anàlisi.
Més temps per vendre
L'impacte, en definitiva, serà el mateix que en altres àmbits laborals: alliberarà el professional de tasques repetitives perquè, si vol i les seves habilitats els ho permeten, pugui centrar-se en les tasques que generen valor. I això, en àmbits comercials, es diu vendre i generar ingressos. També, això sí, els comercials dolents tindran més temps lliure per inventar noves excuses, però hauran de ser més elaborades.