Treballar de comercial és qualsevol cosa menys fàcil. Teòricament, es tracta de llocs que atorguen una llibertat notable, però estan subjectes a resultats més que cap altre i, per això, el nivell d'exigència és màxim i la rotació, alta. Ara, amb la IA pel mig, s'acosta un canvi radical per a aquests professionals, que poden experimentar un gir complet en les característiques del seu acompliment d'aquí a 2028. Així ho indica un recent estudi elaborat per la consultora internacional Gartner.

Assistent comercial
 

Més temps per al substancial

L'impacte, avança la consultora, serà el mateix que en altres àmbits laborals: alliberarà el professional de tasques repetitives perquè, si vol i les seves habilitats els ho permeten, pugui centrar-se en les tasques que generen valor. I això, en àmbits comercials, es diu vendre i generar ingressos. Preparar factures o depurar llistats de clients deixaran de ser excuses amb què omplir un matí.

El comercial gana de carrer sencers

Segons l'estudi de Gartner, el 60% de les tasques comercials que actualment es duen a terme en els departaments de vendes s'executaran l'any 2028 mitjançant aplicacions d'IA. Avui, i així ho indica també l'estudi, només un 5% de les tasques quotidianes dels comercials estan automatitzades, però els canvis s'acceleraran d'aquí a 2028. L'IA, que optimitza processos i estalvia temps, serà una eina d'ús quotidià en àmbits com la venda dirigida, la prospecció i l'anàlisi. Els departaments comercials, en conseqüència, veuran com els perfils administratius i de televenda s'eliminen i el comercial de carrer (el que fa visites, coneix bé el seu producte i disposa d'una àmplia xarxa de contactes) serà l'únic que les empreses mantindran en nòmina.