Treballar de comercial és qualsevol cosa menys fàcil. Teòricament, es tracta de llocs que atorguen una llibertat notable, però estan subjectes a resultats més que cap altre i, per això, el nivell d'exigència és màxim i la rotació, alta. Ara, amb la IA pel mig, s'acosta un canvi radical per a aquests professionals, que poden experimentar un gir complet en les característiques del seu acompliment d'aquí a 2028. Així ho indica un recent estudi elaborat per la consultora internacional Gartner.
Més temps per al substancial
L'impacte, avança la consultora, serà el mateix que en altres àmbits laborals: alliberarà el professional de tasques repetitives perquè, si vol i les seves habilitats els ho permeten, pugui centrar-se en les tasques que generen valor. I això, en àmbits comercials, es diu vendre i generar ingressos. Preparar factures o depurar llistats de clients deixaran de ser excuses amb què omplir un matí.
El comercial gana de carrer sencers
Segons l'estudi de Gartner, el 60% de les tasques comercials que actualment es duen a terme en els departaments de vendes s'executaran l'any 2028 mitjançant aplicacions d'IA. Avui, i així ho indica també l'estudi, només un 5% de les tasques quotidianes dels comercials estan automatitzades, però els canvis s'acceleraran d'aquí a 2028. L'IA, que optimitza processos i estalvia temps, serà una eina d'ús quotidià en àmbits com la venda dirigida, la prospecció i l'anàlisi. Els departaments comercials, en conseqüència, veuran com els perfils administratius i de televenda s'eliminen i el comercial de carrer (el que fa visites, coneix bé el seu producte i disposa d'una àmplia xarxa de contactes) serà l'únic que les empreses mantindran en nòmina.