Les empreses i organitzacions que utilitzen –o planegen utilitzar- sistemes d'IA i machine learning per analitzar dades són legió i l'esport no és una excepció. A més de clubs concrets, dues de les lligues més importants del món fan servir ja aquesta tecnologia: són la NFL nord-americana de futbol americà i la Lliga Espanyola de futbol. Entre les federacions internacionals, l'ús d'aquestes dues tecnologies s'està popularitzant també i un bon exemple és la Federació Internacional de Tennis (IFT).
Com utilitzen l'IA en la NFL?
La NFL fa servir, per exemple, sistemes d'IA i anàlisi predictiva per millorar la seguretat dels jugadors. En col·laboració amb el seu soci Amazon Web Services (AWS), la NFL ha desenvolupat Digital Athlete, una plataforma que permet predir quins jugadors corren més risc de lesionar-se en funció de les jugades i de la posició del seu cos. Digital Athlete extreu dades de les etiquetes d'identificació per radiofreqüència (RFID) dels jugadors, de càmeres de seguiment òptic col·locades al voltant del camp i, també, de dispositius que permeten controlar les variables climàtiques que envolten un partit. "Executem milions de simulacions en escenaris de joc per indicar als equips quins jugadors corren més risc de lesionar-se. El modelatge de mitigació de riscos pot utilitzar-se per analitzar les dades d'entrenament i determinar el volum d'entrenament ideal d'un jugador, minimitzant alhora el perill de lesions," explica Julie Souza, responsable global d'esports en AWS.
Els casos de LaLiga i l'ITF
LaLiga també aprofita l'IA i el Machine Learning per oferir noves perspectives a jugadors i entrenadors. Amb l'ajuda de Microsoft, LaLiga ha creat una plataforma d'anàlisi de dades anomenada Mediacoach que utilitza la infraestructura d'Azure per recopilar, interpretar i mostrar informació d'aproximadament 3,5 milions de punts de dades capturades gairebé en temps real per partit a través de 16 càmeres de seguiment òptic.
Al tiempon l'a ITF han empleat sistemes similars en tornejos com la Copa Billie Jean King, equivalent de la masculina Copa Davis, és la competició internacional anual més gran per equips de l'esport femení, amb 16 equips nacionals que es classifiquen cada any per competir pel prestigiós títol. L'ITF es va associar amb Microsoft el 2021 per impulsar la seva plataforma d'anàlisi de partits per a la Copa BJK. La plataforma utilitza cambres|càmeres de seguiment de pilotes i sistemes de radar 3D per generar dades de partits en directe, que s'introdueixen a Azure i es combinen amb dades de resultats en directe per revelar informació sobre patrons de sacada, devolucions i moviments dels jugadors en la pista. La informació es proporciona al capità de l'equip a través d'un tauler de control en dispositius Microsoft Surface.
"Estem començant a centrar-nos en com es poden utilitzar aquestes dades per ajudar als jugadors, entrenadors, equips i a tots els implicats entre bastidors en el rendiment", afirma Mat Pemble, director executiu de TU de l'ITF.
Que l'ús d'aquests sistemes es generalitzi –en Wimbledon també es van fer servir i en els pròxims JOCS OLÍMPICS l'ús de l'IA és ja decidit- és una simple qüestió de temps. Fins i tot les pilotes, de fet, serveixen per recollir dades. Quina eina millor que un sistema d'IA existeix avui per gestionar aquest immens volum d'informació? Indiscutiblement, cap. L'única pregunta és que proveïdor s'escull.