Vivim època de canvis que són una constant fins i tot en la vida personal i, per descomptat, en els subministraments quotidians. La volatilitat de mercats com l'elèctric i el de la telefonia, l'accés generalitzat a Internet i la sempre positiva competència han posat final|finalitat als anys en què, quan es contractava un servei, el contracte era per a tota la vida o gairebé: Espanya, durant el segon trimestre de 2024 va registrar un rècord històric referit a canvis de comercialitzador elèctric. Res menys d'1,98 milions d'usuaris (un 6,5% dels totals) van decidir canviar de companyia.
Dades anuals
Les dades anuals evidencien encara més la volatilitat del mercat: des del juliol 2023 fins al juny 2024, gairebé 7 milions de consumidors elèctrics (23,2% del total) i 1,6 milions de consumidors de gas (19,9% del total) van elegir una altra companyia per als seus subministraments energètics. Els canvis més freqüents es van donar entre comercialitzadors del mercat lliure o, el que és el mateix, canvis protagonitzats per consumidors que ja estaven al mercat lliure i van subscriure el seu contracte amb una altra comercialitzadora lliure. Van suposar el 81% i el 68 % del total dels canvis del sector elèctric i gasista respectivament. Per CCAA, el volum de canvis més gran|important es va registrar a Andalusia (8,1%) i Navarra (7,4%), al sector elèctric, mentre que al sector gasista va destacar Aragó (6,4%) i les Balears (6,2%).
Repsol i TotalEnergies augmenten quota de mercat
A 30 de juny, el mercat elèctric estava compost per 30,4 milions de punts de subministrament: 8,6 milions del mercat regulat (28,2%) i 21,8 milions del mercat lliure (71,8%). Entre els cinc principals grups comercialitzadors, Repsol (64.000 punts de subministrament més) i TotalEnergies (27.000 més) van augmentar la seva quota durant aquest trimestre, mentre que Endesa va perdre 166.000 clients i Iberdrola 64.000 clients. Els comercialitzadors independents van sumar 208.000 punts (van destacar Octopus Energy, el Grup MásMóvil i el Grup Eni amb un creixement de 50.000, 23.000 i de 21.000 clients, respectivament), indica la CNMC. tanmateix, el percentatge de consumidors que continua sense entendre del tot la seva factura continua sent molt alt.