De la correcta gestió de les infraestructures portuàries i del seu adequat dimensionament depèn en gran part la cadena de subministrament que cada dia permet que arribin fins a nosaltres els productes que precisem i, també, que es puguin prestar en condicions els serveis que ens fan falta. Per això, el Laboratori d'Enginyeria Marítima de la Universitat Politècnica de Catalunya s'ha embarcat –mai millor dit- en un projecte singular: aplicar els sistemes predictius per ampliar el rang d'operativitat d'aquestes infraestructures.
Claus operatives
L'objectiu del projecte, a partir de l'anàlisi d'escenaris futurs possibles simulats mitjançant sistemes d'intel·ligència predictiva, és ajudar les institucions que gestionen aquestes infraestructures a planificar futures ampliacions amb dissenys eficaços i programar millor els manteniments quotidians. El projecte es denomina Predictive Intelligent system to optimize BREAKwater maintenance (PI-BREAK).
Diferents escenaris
A partir de diferents possibles escenaris climàtics futurs, models que combinen enginyeria hidràulica experimental i codis numèrics i eines de monitoratge d'instal·lacions existents, s'obtenen una sèrie de dades entre les quals s'inclouen prediccions a curt termini relatives, per exemple, a tempestes i temporals amb projeccions a llarg en les quals són protagonistes les variacions climàtiques que s'esperen i el seu impacte sobre el nivell del mar i la costa. Amb això, es desenvolupen propostes d'adaptació i plans de manteniment que garantiran la funcionalitat de les instal·lacions portuàries i, també, permetran fins a millorar el benestar i les perspectives de futur de les poblacions que resideixen a les localitats costaneres.